23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Konsultmäklare – härligt men farligt

Användandet av konsultmäklare ökar oerhört snabbt vid offentlig upphandling. Nu larmar Innovationsföretagen om att den modellen gör det möjligt att kringgå lagen om offentlig upphandling samtidigt som miljardbelopp av offentliga medel spenderas helt utan insyn.

Innovationsföretagens undersökning visar att marknaden för konsultmäklare fortsätter att öka mycket snabbt. Kunskapen om problemen med mellanhandsupplägget är fortfarande för låg. De nya siffrorna för 2020 visar att utgifterna till konsultmäklarna uppgick till 7,2 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan 40 procent sedan året innan och hela 630 procent jämfört med år 2013, säger Magnus Höij, förbundsdirektör i Innovationsföretagen.

Innovationsföretagen konstaterar att det är ett par offentliga beställare som dominerar. Allra mest sticker Region Stockholm (före detta Stockholms läns landsting) ut med kostnader på över tre miljarder kronor som gått via konsultmäklare enbart under år 2020. Av dessa härrör nästan 1,5 miljarder kronor från Storstockholms lokaltrafik och en enda konsultmäklare. Drygt en miljard härrör från förvaltningen för utbyggd tunnelbana som även där gått via en enda konsultmäklare.

Det är uppenbart att konkurrensen här satts ur spel med enorma upphandlingar till en enda leverantör. Konkurrensmässigt är det även oroande att de två största konsultmäklarföretagen under år 2020 stod för 80 procent av hela den offentliga marknaden för mellanhänder, säger Helena Dahlberg, förbundsjurist Innovationsföretagen.

Innovationsföretagen har ingenting emot att de upphandlande enheterna använder mäklare som bidrar till att stimulera till nya affärsrelationer och avtal mellan leverantörer och köpare – tvärtom. Däremot finns skarpa invändningar mot att tjänsterna kan utnyttjas för att kringgå lagarna om offentlig upphandling.

I stället för att stimulera affärsrelationer kan konsultmäklare själva teckna avtal med offentliga kunder och sedan handla upp de aktuella tjänsterna som den offentliga kunden behöver från valfri leverantör. Enligt Innovationsföretagen väljs dessa leverantörer som regel ut helt utan möjlighet till insyn och utan att behöva följa vare sig upphandlingslagar eller offentlighetsprincipen.

Innovationsföretagen lyfter fram fyra åtgärder som kan minska risken för missbruk.

  • Säkerställa regelefterlevnad genom att upprätta strukturer och arbetssätt som omöjliggör att användandet av mellanhänder görs på sätt som strider mot lagarna om offentlig upphandling.
  • Anpassa kontraktens storlek. Innovationsföretagen varnar för att stora upphandlingar som utformas för att passa enstaka mellanhänder hämmar konkurrens och utarmar leverantörsmarknaden. I stället efterlyses upphandlingar som delas upp på flera kontrakt i syfte att stimulera konkurrens och ge möjlighet för fler företag att konkurrera på marknaden.
  • Återtagande av ägandeskapet över upphandlingarna, bland annat genom att säkerställa transparensen i samtliga kontrakt som tecknas. Ett krav är att alla omständigheter till grund för beslut om tilldelning av kontrakt från konsultmäklaren dokumenteras samt överlämnas och därmed tillgängliggörs i enlighet med offentlighetsprincipen.
  • Upphandlingsmyndigheten, Konkurrensverket och SKR bör lyfta och driva frågan om korrekt tillämpning av konsultmäklarkontrakt samt belysa riskerna och de konsekvenser en felaktig tillämpning kan leda till.

Innovationsföretagen är ett bransch- och arbetsgivarförbund som representerar företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn – primärt arkitekter och ingenjörer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063