Efterfrågan på råvaror fortsätter att öka samtidigt som investeringarna i infrastruktur är omfattande över stora delar av världen. Det gör att efterfrågan på entreprenadmaskiner fortsatt att stiga under årets andra kvartal. De kraftiga uppgångarna i bland annat Europa och Nordamerika är till och med större än den nedgång i Kina som tillskrivs minskade statliga satsningar i infrastruktur.
För Volvo Construction Company har perioden april-juni inneburit avsevärda förbättringar jämfört med motsvarande period 2020. Nettoförsäljningen gick upp 13 procent, från 22 876 miljoner kronor till 25 839 miljoner kronor. Det justerade rörelseresultatet lyfte från 3 108 miljoner kronor till 3 374 miljoner kronor medan orderingången, räknat i antal maskiner, ökade med hela 35 procent till 36 120 enheter.
Företaget konstaterar att uppgången framför allt hänförs till varumärket Volvo även om försäljningen också är på väg uppåt för SDLG trots avmattningen i Kina. Fortfarande säljer dock koncernen fler SDLG-maskiner i Kina än Volvomaskiner över hela världen. För Volvo är det också gynnsamt att det främst är stora och medelstora maskinerna som efterfrågas.
Under kvartalet lanserade Volvo två 50-tons grävmaskiner för tyngre grävjobb. Förväntningarna på nykomlingarna är stora. Tillverkaren lovar bland annat klassens högsta motoreffekt och en mycket god anpassning till dumprar som lastar 30 eller 40 ton, en kombination som utlovas förbättra produktiviteten med upp mot 20 procent.
Under kvartalet offentliggjordes också öppnandet av koncernens första testlaboratorium specifikt avsett för bränsleceller, beläget i företagets tekniska center i Eskilstuna.