23948sdkhjf

Elvägspiloten landar i Närke

Det blev Örebro som tog hem kampen med Nynäshamn om platsen för Sveriges första permanenta elväg. Det stod klart tidigare i somras då Trafikverket beslutade att E20 mellan Hallsberg och Örebro var ett bättre alternativ än väg 73 mellan Västerhaninge och Nynäshamn.

Elvägar har bedömts vara ett bra alternativ för att minska koldioxidutsläppen från godstrafiken. Teststräckor har anlagts och visar att tekniken finns tillgänglig och därför har nu Trafikverket beslutat att bygga den första permanenta elvägen.

Valet stod mellan två sträckor med stora mängder tung trafik. Efter att ha vägt in faktorer som vägtyp, trafikvolymer, transportupplägg, omgivningens natur- och kulturmiljö, möjlighet till kraftförsörjning samt försvarets riksintressen blev bedömningen att E20 mellan Hallsberg och Örebro var ett bättre alternativ än väg 73 mellan Nynäshamn och Västerhaninge.

Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter. Det ger tillsammans goda förutsättningar för att elvägen ska realisera förväntade resultat och det är även viktiga förutsättningar för en framtida fortsatt utbyggnad, säger Kenneth Natanaelsson, biträdande chef för Elektrifieringsprogrammet Trafikverket.

Enligt Nina Höijer (S), ordförande i Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd, kommer Trafikverket att prioritera sträckorna Malmö-Göteborg-Stockholm och kommer att utgå från den plats som valts för elvägspiloten.

Det skapar stora möjligheter för ökad konkurrenskraft hos vårt näringsliv som ställt sig bakom det här projektet och vill kunna köra sina transporter mer hållbart, säger Nina Höijer, som också räknar med att projektet kommer att locka intresserade människor från hela världen.

Projektet beskrivs av Trafikverket som det första steget i en kommande storskalig utbyggnad av elvägsnätet. Tanken är att den teknik som ska användas testas ihop med en affärsmodell och bidra till uppbyggnaden av den kunskap som krävs för den fortsatta utvecklingen av elvägsnätet.

Enligt den aktuella tidplanen ska elvägspiloten finnas på plats till årsskiftet 2025-2026.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094