Även juni blev en mycket svag månad för de tunga bussarna över 10 ton, det framgår av Bil Swedens förska statstik. Totalt nyregistrerades 38 tungviktare under juni i år vilket ska jämföras med 233 under samma månad 2020, minus 83,7 procent (inklusive direktimport).
– Nyregistreringarna av bussar minskade i juni med 82 procent* jämfört med samma månad i fjol. Under första halvåret registrerades 394 bussar, vilket är en minskning med drygt 39 procent. Bussmarknaden har påverkats mycket negativt av Coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt. Under första halvåret var drygt var tredje nyregistrering en elbuss, säger Mattias Bergman vd för Bil Sweden i en kommentar om det totala läget för bussarna under första halvåret.
Bäst av alla under denna svaga juni gick det för Mercedes-Benz med 28 nyregistrerade tunga bussar. Långt efter kommer Volvo med 5 nyregistreringar vilket sammantaget gör att Volvos markandsandel minskar en aning under juni även om ledningen är betryggande efter första halvåret 2021.
Fjolårsraketen BYD fick 2 tunga bussar nyregistrerade under juni. Efter dem kom tre fabrikat med vardera 1 nyregistrering: Kässbohrer-Setra som med sin enda buss kör om Iveco i Tunga Bussligan, MAN och så Neoplan som med sin nyregistrering kliver in i Tunga Bussligan 2021.
Alla andra fabrikat kammade noll under den svaga juni. Hur det går under semestermånaden juni återstår att se - om Transportstyrelsen kan leverera i tid till Bil Sweden så kan nästa redovisning pulbiceras här på RT-Forum måndag 2 augusti. Men det återstår att se.
När det gäller direktimporten så fortsätter den att ligga på betydligt lägre nivåer jämfört med förra året. BYD fick 2 tunga elbussar nyregistrerade och avancerar något i Tunga Bussligan. Nya tvåan Mercedes-Benz noterar 1 nyregistrerad direktimporterad buss och det gör även ledande Volvo.
BYD:s elbussar plus en elbuss från MAN var de enda som nyregistrerade elbussarna under juni, alltså 3 stycken totalt. Totalt har därmed 138 elbussar över 10 ton nyregistrerats under första halvåret 2021. Sannolikt kommer antalet att öka rejält i höst eftersom många regioner förbereder elektrifiering av hela eller delar av sin stadstrafik.
*) Mattias Bergmans siffror i citatet är utan direktimport, därför blir hans siffror lite annorlunda.
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JUNI 2021
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2020 %*) |
|
Volvo |
|
154 |
44,0 |
(31,4) |
Mercedes-Benz |
|
88 |
25,1 |
(10,8) |
MAN |
|
63 |
18,0 |
(16,5) |
Scania |
|
13 |
3,7 |
(30,6) |
Kässbohrer-Setra |
|
11 |
3,1 |
(3,0) |
Iveco |
|
10 |
2,9 |
(0,4) |
BYD |
7 |
2,0 |
(2,5) |
|
Temsa |
2 |
0,6 |
(1,4) |
|
Solaris |
1 |
0,3 |
(2,6) |
|
Neoplan |
1 |
0,3 |
(0,1) |
*) Andel 2020 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2021 visas i tabellen. Även direktimporterade tunga bussar som nyregistrerats ingår i tabellen.