23948sdkhjf

Vd-intervju: Hon vill leda genom gruvbranschens teknikskiften

I mars förra året tillträdde hon som vd och koncernchef för bolaget där hon arbetat i tjugo år. Nu vill hon leda Epiroc med fokus på de tre teknikskiften som pågår i gruvbranschen.

Helena Hedblom började i Epirockoncernen, dåvarande Atlas Copco, 2000 och har sedan dess haft olika ledande roller. För ungefär ett år sedan tillträdde hon som vd och koncernchef.
— Det är jätteroligt att få möjlighet leda det här fantastiska bolaget efter att ha tillbringat i stort sett hela karriären här, säger Helena Hedblom vid en pressträff.

Vi frågar henne hur gruvbranschen har förändrats under hennes karriär.
— Det har blivit mer avancerad teknologi och det går mer mot storskalighet och djupare gruvor. Med växande befolkning måste industrin leverera mer metaller samtidigt som halterna går ned i världen så man måste ta ut mer malm för att få ut samma mineralnivå.

Hon berättar att hon brinner för innovation något som kommer väl till pass nu när det pågår tre större teknikskiften i gruvbranschen nämligen automation, elektrifiering och digitalisering.
— Elektrifiering är en resa som vi startade för länge sedan. Då var teknologin inte redo hantera så stora utrustningar som vi har i våran flotta, men nu är celltätheten i batterierna där den behöver vara, förklarar Helena.

Elektrifiering blir allt viktigare då dagens gruvor blir allt djupare vilket innebär ökade kostnader för ventilation då dieseldrivna fordon används. Epiroc har sett ett stigande intresse för batteridrift de senaste åren.
— År 2025 ska vi erbjuda hela vårt sortiment för underjordsutrustning med batteridrift och 2030 ska hela vår produktportfölj både under och ovan jord gå på batteri eller el.


När batteridrivna gruvfordon blir vanligare ska kunden inte behöva tänka på batteriets status för Epiroc säljer batteridrift som en tjänst. Foto: Epiroc

För att lyckas med detta samarbetar de bland annat med Northvolt för att utveckla lämpliga batterier till gruvfordon. De tittar även på nya affärsmodeller där Epiroc tillhandahåller batteridrift som en tjänst vilket innebär att de hanterar underhåll och teknikuppgraderingar av batterierna åt kunderna. Helena menar att intresset för elektrifiering finns i hela världen även i mindre teknologiskt utvecklade länder.
— Jag är helt övertygad om att timingen är helt rätt nu och kan vi möjliggöra omställningen har vi en affärsmöjlighet framåt.

När det gäller automation drivs det framförallt av krav på ökad säkerhet där operatörer inte behöver befinna sig i de farliga miljöerna.
— Det senaste vi jobbar med är en blandad flotta autonoma fordon både ovan och under jord.

Med blandad flotta menar hon att gruvutrustningen kommer från olika leverantörer och det innebär utmaningar i att de olika maskinerna och fordonen måste kunna kommunicera och interagera med varandra.
För att maskinerna ska kunna köra autonomt och uppnå den handpåläggning som annars hanteras av operatörerna krävs smart utrustning och även AI-projekt är därför en viktigt del i bolagets arbete.
Ytterligare projekt inom automation är ett samarbete med Orica för att utveckla ett semiautonomt sprängladdningssystem.
— Det finns inget liknande på världsmarknaden, säger Helena.

När det tekniska är på plats är den stora utmaningen att tekniken ska fungera 24/7 ute på många platser i världen. Där är kompetensen hos våra servicetekniker otroligt viktig.

Helena Hedblom vd Epiroc

Automation handlar inte bara om säkrare arbetsmiljö utan även om produktivitetshöjningar.
— Om man jämför med många andra industrier har branschen ett lågt utnyttjande av maskinerna. Vi ser att de kunder där vi rullar ut automation får ökad produktivitet.

Digitalisering handlar mycket om uppkoppling av maskiner, idag har Epiroc knappt 5000 maskiner som levererar data som ger värdefull information om hur maskinerna mår vilket underlättar underhåll. Epiroc är ju inte bara maskintillverkare utan enligt Helena består ungefär två tredjedelar av affären av eftermarknad, det vill säga service och underhåll av kundernas utrustning.
— Vi har 5000 till 6000 servicetekniker ute på gruvsiter, det är en stor del av vårt affärsområde. Förra året var tufft på grund av pandemin men summerar vi 2020 har vi vuxit inom eftermarknad och vår serviceaffär på ett väldigt positivt sätt.

Digitalisering används på många olika sätt hos Epiroc. Här en fullstor simulator som maskinförare kan träna i. Foto: Epiroc

Även om servicemarknaden växte under pandemiåret 2020 fanns det andra delar som gick sämre, enligt Helena var särskilt kvartal två svårt. De sämre tiderna innebar att bolaget i juni varslade 350 tjänster i Örebro och 75 i Fagersta.
— Ungefär hälften av varslen verkställdes för volymerna kom tillbaka under kvartal tre och fyra, speciellt på utrustningssidan återhämtade det sig snabbare än vad vi trott.

För att lyckas med de tekniska utmaningarna har bolaget de senaste åren köpt upp olika teknologiföretag, till exempel nu senast i december förra året tecknade de ett avtal om att förvärva mjukvarubolaget MineRP. Affären ska slutfördes under våren. De har också samarbeten med en rad andra aktörer som till exempel LKAB, ABB, Sandvik och Combitech inom framtidens gruva SUM, Sustainable Underground Mining.
— Gruvindustrin är relativ liten som industri. Om man tittar på de stora teknikskiften som sker så behöver vi inte utveckla allt själva i vår industri för en stor del av teknologierna finns i andra industrier.

Jag tror stenhårt på mångfald och att det på sikt är sättet att vara konkurrenskraftiga.

Helena HEdblom, vd Epiroc.

Andra exempel med samarbeten är Saab där de utvecklat ett avancerat trafikledningssystem för att hantera en blandad flotta, detta används nu i Australien.
De samarbetar även med Ericsson när det gäller 5G som är en viktig pusselbit för autonoma fordon. Detta samarbete är dock än så länge i sin linda.

Att möta framtiden handlar för Helena inte bara om att utveckla ny teknik, det finns även mjukare frågor. Bolaget har nyligen infört ett mål att hälften av personerna i ledande operativa roller ska vara kvinnor.
— Vi ligger inte särskilt bra till när det gäller just antal kvinnor inom de tyngre operativa rollerna. Jag tror stenhårt på mångfald och att det på sikt är sättet att vara konkurrenskraftiga.

Bolaget arbetar enligt Helena aktivt med frågorna i allt från hur man rekryterar till hur företagskulturen ser ut. Helena tror att det fokus på hållbarhet som kommer också kan ha betydelse för att rekrytera personer som inte tidigare sökt sig till branschen.
En annat lite mjukare projekt som mer kopplar till säkerhet är Safestart som nu rullas ut på alla Epirocs siter. Fokus är att deltagarna lär sig att känna igen signaler för när man befinner sig i ett sådant tillstånd att man är mer belägen att ta risker.
— På de siter där vi rullat ut det har vi sett väldigt fina resultat där olycksfall och tillbud går ned.

Vi passar på att fråga vilka utmaningarna för framtiden är. Hon förklarar att det naturligtvis finns tekniska utmaningar men att dessa ofta går att lösa.
— När det tekniska är på plats är den stora utmaningen att tekniken ska fungera 24/7 ute på många platser i världen. Där är kompetensen hos våra servicetekniker otroligt viktig.

 

FAKTA Helena Hedblom

BEFATTNING: Vd och koncernchef för Epiroc sedan 1 mars 2020.

KARRIÄR: Helena har en civilingenjörsexamen i materialteknologi från från KTH. Hon började sin karriär på Atlas Copco (sedermera Epiroc) år 2000 som chef för materialutveckling inom forskning och utveckling på divisionen Rock Drilling Tools i Fagersta. Hon har därefter haft olika positioner inklusive chef för utvecklingsavdelningen inom divisionen, chef för produktbolaget Secoroc och divisionschef. 2017 blev hon chef för affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik.

FAMILJ: Make, två söner.

FRITIDSINTRESSEN: Yoga och dans.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109