23948sdkhjf

Skogsmässor i samarbete

Den svenska kartan för skogsmässor håller på att ritas om. Nästa år blir det premiär för Maskinleverantörernas Swedish Forestry Expo på Solvalla. Nu meddelar dessutom Elmia och Nolia att de kommer att inleda ett samarbete för att vässa sina framtida skogsmässor.

Kampen om skogsnäringens intressenter hårdnar bland svenska eventföretag. Stärkta av framgångarna med Svenska Maskinmässan planerade Maskinleverantörerna att slå upp portarna för Swedish Forestry Expo på Solvalla nu i juni, men den flyttades på grund av epidemin till 28-30 april 2022.

Hur det nya evenemanget påverkar de hittills starkaste aktörerna på skogsområdet, Elmia och Nolia, återstår att se, men de båda konkurrenterna inleder nu ett samarbete kring mässor, event och konferenser riktade mot skogens aktörer.

Vi kraftsamlar tillsammans för skogen. Samverkan mellan våra mötesplatser stärker möjligheten till effektiva erfarenhetsutbyten inom skogsnäringen vilket är viktigt för AB Sverige, säger Nolias vd Jonas Dahlberg och Lotta Frenssen, vd i Elmia i ett gemensamt uttalande.

Enligt nuvarande planer arrangeras Elmia Wood 2-4 juni 2022 – bara en vecka efter Maskinleverantörernas evenemang – och Skogsnolia i juni 2023. De båda parterna meddelar redan nu att arrangemangen kommer att genomföras i samverkan. Hur samarbetet kommer att se ut på detaljnivå ska fastställas inom kort.

En intressant detalj är att Nolia och Elmia har samma grundare, Erik Hållander, men valde att gå skilda vägar år 1962.

– Tillsammans med Nolia kommer vi nu att skapa mötesplatser som fortsatt bidrar till erfarenhetsutbyte, affärsutveckling och nya innovationer inom den för Sverige så viktiga skogsnäringen. Det är extra roligt att ha hittat en samverkansform som efter 60 år återigen för Elmia och Nolia samman med syfte att föra även skogsnäringen samman, säger Lotta Frenssen.

Hon menar att Sverige och Norden ligger långt framme inom kompetens och erfarenheter vad gäller digitalisering, teknisk innovation, metodutveckling, forskning samt i arbetet med hållbarhet inom skogsnäringen.

Det är flera viktiga positioner att även fortsatt kunna manifestera för såväl branschaktörer, som beslutsfattande politiker från när och fjärran, säger hon.

Att det också finns utmaningar framgår av den omvärldsanalys som Skogsstyrelsen presenterade i februari. Rapporten tydliggör bland annat vikten av bevarande av biologisk mångfald och att skogens betydelse för folkhälsa stiger i takt med att städerna växer. Samtidigt exemplifieras flera av de behov som skogen ska uppfylla: industrin behöver mer råvara, användningen av biobränsle ska öka, skogens vikt som kolsänka ökar.

Parallellt med ett uppdämt behov av att träffas fysiskt som uppstått under pandemin blir det ett stort utbud av utrustning och tjänster som kommer att visas upp med start nästa år. Inte minst blir det intressant att se hur marknaden tar emot två vårmässor med en veckas mellanrum. Lotta Frenssen är dock övertygad om att konceptet håller.

– Som mötesplatser är Elmia Wood och Skogsnolia starka varumärken. Nu kraftsamlar arrangörerna tillsammans för att skapa erfarenhetsutbyten mellan skogens aktörer. Syftet är att göra det mer effektivt för utställare och besökare att fortsatt positionera Sverige som ett av världens mest framträdande länder inom skogsnäringen, säger Lotta Frenssen.

Jonas Dahlberg, håller med och ser samarbetet mellan de båda mässföretagen som ett paradigmskifrte.

Tillsammans kan vi göra mer av våra gemensamma uppdrag, som för Nolias och Elmias del handlar om att utveckla AB Sverige. När det gäller skogen gör vi det bäst gemensamt. Det gör oss starkare, mer effektiva och därmed vassare, säger Jonas Dahlberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.361