2009 sålde Swecon den första asfaltläggaren med Volvologga efter Volvos förvärv av Ingersoll-Rands vägdivision som bland annat omfattade asfaltläggare från ABG. Asfaltsidan skiljer sig i många avseenden från övriga entreprenadmaskiner. Inte minst präglas segmentet av stora variationer i takt med årstidernas skiftningar, vilket ställer lite annorlunda krav på försäljnings- och serviceverksamheten.
För Swecons del rapporterar företaget nu en bransch i tillväxt, vilket inte minst påverkat organisationen i form av två nyanställningar för drygt ett år sedan, där ett huvudsyfte är att uppnå en bättre helhet i kontakterna med marknaden genom att etablera bättre samordning mellan bland annat försäljning och service.
En av nyckelpersonerna är Jerry Tillberg som landade i företaget i januari 2020 som nyckelkundsansvarig och produktspecialist för väganläggning. Han har bland annat ett samordnande ansvar, vilket bland annat innebär att alla affärer avseende asfaltläggare går genom honom.
Under hela sin yrkeskarriär har han varit sysselsatt med olika typer av tekniska uppdrag, exempelvis som områdeschef på Skanska och med maskinförsäljning.
Han konstaterar att pandemin resulterat i stora utmaningar – inte minst för en nyanställd – och försvårat kontakter med såväl befintliga som potentiella kunder. Nu finns dock förhoppningar om att kommande år blir betydligt starkare -- och roligare.
– Framåt är målet att nå en bredare kundkrets genom att bearbeta nya kunder där mycket fokus kommer att ligga på små till mellanstora aktörer, säger Jerry Tillberg.
Swecon har sedan länge god geografisk täckning, men inte minst inom väganläggning finns stora ambitioner att förbättra tillgängligheten på servicesidan. Här räknar Jerry Tillberg med att kunna korta kundernas stilleståndstid, något som ska uppnås med hjälp av bland annat kollegan Tommy Wahlsten.
Tommy Wahlsten har jobbat i branschen i 15 år, bland annat som mekaniker, verkstadschef och teknisk support. Hos Swecon är han anställd som produktspecialist på väganläggningssidan sedan april 2020 och därmed det nav som ska se till lösa såväl olika typ av servicefrågor som produktutbildning och demos av maskiner.
I uppgiften ingår att uppdatera data, och att prioritera och få ut aktuell information – exempelvis säkerhetsbulletiner. Även för Tommy Wahlsten har pandemiåret tvingat fram alternativ till fysiska möten med kunder, han har bland annat fått prioritera om vad gäller utbildningar och kompetensutveckling.
Högt prioriterat just nu är att få ihop en servicekonferens i slutet på januari. Parallellt har han önskemål om att jobba med teambuilding och en återgång till fler fysiska möten med både kollegor och kunder.
Asfaltbiten är relativt liten hos Swecon, vilket gör den mer personlig. Tommy Wahlsten menar att det finns flera fördelar med detta då det skapar relationer och lägger en bra grund för gränsöverskridande samarbeten. Exempelvis ser han stora värden i att både han och Jerry Tillberg är med hos kund vid demo eller uppstart.
Radarparet ser den kompakta asfaltläggaren P2870D, lämpad för mindre och svåråtkomliga ytor, som en viktig del i ett förbättrat kunderbjudande. Modellen, som lanserades för ett par år sedan, är den mest kompakta hjulburna asfaltläggaren i Volvos sortiment. En snäv vändradie på två meter och en körhastighet upp till 16 km/timme gör tillsammans med trågets kapacitet på nio ton asfaltläggaren flexibel och mångsidig vid mindre uppdrag.
Basbredden är 1,8 meter, men kan breddas till 4,5 meter. Asfaltläggaren utlovas – trots sitt kompakta format – kunna skjuta på en matningslastbil.