Bussförarchock hotar efter pandemin
Pandemin slog skoningslöst mot alla branscher. Men bussbranschen drabbades skoningslöst hårt, speciellt turist- och beställningstrafiken men även expressbusstrafik och övrig kollektivtrafik. Tidigare varnade branschen för bristen på bussförare som tornade upp sig. Men med pandemin och kraftigt minskade resor gjorde att förarbristen mer eller mindre hamnat i glömska. Det kan bli en riktig kalldusch när branschen nu ska komma tillbaka.
Den varningen kommer från Tomas Byberg, ordförande i Sveriges Bussföretag samt vd och huvudägare i Byberg & Nordin i Västernorrland, ett av de större privatägda bussföretagen i Sverige. Han tog upp problemet på den digitala Transportveckan som arrangerades 9-10 juni av Transportföretagen.
– Pandemin kan snabbt övergå i en kompetenskris, bussbranschen har under många år levt med enständig brist på bussförare, säger Tomas Byberg. Han fortsätter:
– Även om det numera finns gymnasieutbildningar till bussförare så är vi på grund av dess begränsningar* helt bereoende av vuxenutbildningen. Nu med pandemin så känner vi plötsligt inte av att det behövs några bussförare längre. Och många har försvunnit bort från branschen när bussarna i beställningstrafiken slutat rulla. Det här är ett jätteproblem som vi kommer att få dras med - för när Sverige nu ska starta upp igen, då kommer bristen av bussförar att vara större än vad den någonsin har varit!
Samtidigt vill Tomas Byberg lyfta bussföraryrkets stora fördelar:
– Bussförarjobbet är ett av de tryggaste som finns på den svenska arbetsmarknaden. Avtalen är ofta tio år och det innebär att bussförarna som regel har tio års anställning, av det följer att det räcker med fyra avtal för att trygga jobbet för hela sitt yrkesliv, säger Tomas Byberg.
Bussföraryrket är dessutom mycket öppet för nyanlända samtidigt som det är ett mycket jämställt yrke. I dag finns många kvinnliga bussförare och fler kan det gärna bli, enligt Tomas Byberg.
*) Gymnasieutbildade bussförare får under de första åren efter examen inte framföra fullstora bussar samt inte köra linjetrafik som överstiger 50 km. Detta gör att gymnasie-bussförare inte kan ta alla jobb som finns vilket branschen har påpekat är mycket olyckligt.