23948sdkhjf

Eldriven rörtryckning i Stockholm

Vid rörtryckning i stora dimensioner används i allmänhet dieseldrivna hydraulaggregat för att trycka fram rören genom marken. Styrud har utvecklat ett eldrivet aggregat som nu introduceras vid ett rörtryckningsprojekt i Stockholm.

Det nya aggregatet är inte bara eldrivet, utan är en helt ny teknik på marknaden för el-hydraulik. Det går dessutom på 63 ampere, vilket är ovanligt lite för dess kapacitet. Vi är troligen först i Sverige med det här, säger Roger Nylundh, teknikansvarig för rörtryckningen på Styrud.

Han ligger tillsammans med Fredrik Ström, verkstadschef vid företagets verkstad i Herrljunga, bakom utvecklingsarbetet med det nya hydraulaggregatet.

Fredrik Ström som lett arbetet med byggande och tester på verkstaden är väldigt nöjd med utfallet och ser många fördelar med det nya aggregatet, inte bara miljlörelaterade. Exempelvis är lösningen lastkännande, vilket betyder att det pumpas ut precis så mycket olja som behövs i varje skede, varken mer eller mindre.

Det är en extrem följsamhet inne i systemet och det är miljömässigt förstklassigt, energieffektivt och även tidsbesparande, lovar Fredrik Ström bland annat.

Lösningen är framtagen för rörtryckning, men företaget sneglar redan på möjligheten att bygga liknande aggregat, anpassade för andra metoder inom ledningsbyggnad. Som exempel nämns liggarbalk och hammarborrning där effekt och flöde innebär en svår ekvation, men där företaget exempelvis tittar på en modell med två motorer.

Rörtryckning är en schaktfri metod för ledningsbygge, som vanligtvis utförs mellan två sänkbrunnar. Rörsegmenten trycks genom marken till mottagningsbrunnen med hjälp av hydraulkolvar. Betongrörstryckning är en etablerad teknik för att bygga självfallsledningar i lera och innebär att man får en flytande konstruktion där risken för sättningar bedöms vara liten.

Att introduktionen görs i Stockholm är ingen slump. Det eldrivna hydaulaggregatet utlovas möta alla krav som ställs för arbete i stadsmiljöer. Fredrik Ström är övertygad om att resultatet kommer att ge mersmak.

Det kommer säkert att byggas fler efter den här mallen, förutspår han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.047