23948sdkhjf

Fler hybridgrävare från Volvo

För drygt ett år sedan släppte Volvo ut en 30-tons hybridgrävare på marknaden. Redan nu kommer en uppgraderad version som dessutom har fått sällskap av två syskon som väger in på 25 respektive 35 ton.

Bauma 2019 blev något av en trafikdelare för Volvo Construction Equipment som verkligen tog ett rejält kliv närmare fossilfri drift i sina maskiner. Huvudnumret var de nya eldrivna kompaktmaskinerna som efter hand fasar ut sina dieseldrivna föregångare, men besökarna fick också en förhandstitt på en hybridgrävare i 30-tonsklassen som släpptes på marknaden i början av 2020. Läs mer här.

Redan nu har dock företaget valt att uppgradera sin hybridmodell avsevärt samtidigt som den kompletterats med ytterligare två storlekar – 25 respektive 35 ton.

Volvo har valt att utnyttja hydraulhybridteknik som lagrar energin från bomsänkning. Bomsänkningsrörelserna laddar en hydraulackumulator som sedan lagrar och levererar energi, när så behövs, för att driva den hydrauliska hjälpmotorn som bidrar till att driva motorsystemet. Enligt tillverkaren ligger hybridgrävarnas kontrollerbarhet och prestanda på samma nivåer som standardmaskinerna, inklusive att kunna arbeta i eco-och hybrid-läge samtidigt.

Tekniken påminner i mångt och mycket om den lösning som Caterpillar presenterade i sin hybridgrävare 2013. Volvo lyfter dock fram att komponenterna i företagets hybridsystem är både få och relativt enkla, något som gör systemet lätt att underhålla.

Ett viktigt inslag i kampen för ökad bränsleeffektivitet är, enligt företaget, att man bytt till en basmaskin som i sig har tio procent bättre bränsleeffektivitet än modellen den ersätter. Därmed utlovas nu upp till 17 procent bättre bränsleeffektivitet och upp till 15 procent mindre koldioxidutsläpp – vilket blir allt mer efterfrågat vid arbete i bland annat tät bebyggelse.

Den svenska generalagenten Swecon lovar att tekniken snabbt gör maskinen lönsam vid användning i schaktapplikationer (i synnerhet inom 90 graders sväng).

Medan EC250E Hybrid och EC350E Hybrid är helt nya, så har EC300E Hybrid uppgraderats på ett flertal punkter:

  • Tio procent högre bränsleeffektivitet tack vare en intelligent elservohydraulik och den nya D8M Volvo-motorn, som minskar varvtalet från 1 800 till 1 600, medan effekten ökar med fem procent.
  • En 700 kg tyngre motvikt, vilket ger bättre stabilitet och fem pocent högre lyftkapacitet.
  • Nya prioritetsfunktioner som låter operatörer prioritera en funktion, bom/svängning och bom/körning, framför en annan.
  • Ny justerbar hastighetsreglering vid bomsänk – idealisk vid precisionskörning.
  • Bättre respons– tack vare elservo och elservoassisterade körpedaler.

För att förbättra förarkomforten har företaget bland annat utvecklat en ny teknik som reducerar oönskade rörelser i bom och skaft. Samtidigt medverkar det nya tillvalet Comfort Drive Contror till att minska tröttheten genom att föraren kan larva maskinen med rullar i spakarna i stället för pedalerna.

Underhållet har förenklats, bland annat genom att åtkomsten till överbyggnaden underlättats tack vare ett nytt säkrare tillträde på höger sida. Ett nytt spillskydd på Ad Blue-tanken underlättar påfyllning och intervallen för motorolje- och filterbyten har fördubblats till 1 000 timmar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11