23948sdkhjf

Vann IT-upphandling för Sörmlandstrafiken

Det blev Infospread som vann app-upphandling till Sörmlandstrafiken – ska utveckla och leverera app-lösning för kollektivtrafiken.

Av fem anbudsgivare blev det Jönköpingsbolaget Infospread Euro AB som vann upphandlingen av Sörmlandtrafikens app för resesökning och biljettköp. Det är Region Sörmland som ansvarar för kollektivtrafiken och står bakom upphandlingen. Hur stor upphandlingen är i pengar anges inte av parterna - vissa upphandlingar ligger nämligen under sekretess vilket gäller denna. Dock uppskattas värdet av upphandlingen av RT-Forum ligga i mångmiljonklassen med tanke på Sörmlandstrafikens storlek.

Sörmlandstrafikens app är en självklar och viktig kanal för att nå och skapa relation med regionens resenärer. Totalt berörs cirka 300 000 invånare i länet. Med hjälp av Infospread och deras plattform MobiTime ska både resandet och informationsspridning till resenärer bli enklare.

– Vi levererar en app med modern design, som är anpassad för framtidens resande. Vi gör det med stor erfarenhet och stabilitet; vi har levererat mobilappar för kollektivtrafik ända sedan 2005, säger Erik Arnalid, marknadschef på Infospread i Jönköping.

Infospread levererar idag mobilapp till tolv regioner i Sverige och till 33 städer i Polen. Syftet med upphandlingen i Sörmland var att utveckla en app som speglar användarnas behov, beteende och efterfrågan, samt att säkerställa möjlighet till fortsatt utveckling som en del av support- och underhållsåttagandet.

– Vi har jobbat tillsammans med Sörmlandstrafiken sedan 2007 och är glada att vi fått förnyat förtroende att utveckla vårt samarbete. Det blir ett spännande projekt, som under lång tid kommer påverka och underlätta för de många resor som dagligen görs inom regionen, säger Erik Arnalid.

För Infospread är det ett viktigt kontrakt med en betydande kund, som löper över fyra år, med möjlighet till förlängning på ett år. Det gör det lättare att behålla kompetent personal och fortsätta utvecklingen av attraktiva produkt- och tjänstelösningar för informationsspridning inom kollektivtrafiken.

– Branschen går en spännande framtid till mötes. Inte minst med anledning av regeringens planer för ett gemensamt, nationellt biljettsystem. Infospread är väl rustat för framtiden redan nu, säger Erik Arnalid.

Infospread har också vunnit kontrakt i bland anant Örebro, läs om det HÄR!

Förra sommaren köptes Infospread av Prigrits, RT-Forum rapporterade om det här!

FAKTA/Infospread Euro AB

Ett produktutvecklingsbolag som tillhandahåller mobila lösningar för kollektivtrafiken. Tillsammans med marknadsförare, utvecklare och andra kravställare från hela Sverige arbetar Infospread för en bättre kollektivtrafik.

Omsättning: 14,8 miljoner kronor (2020, brutet räkenskapsår)

Rörelseresultat: 6,5 miljoner kronor (2020)

Antal anställda: 8

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062