23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Swedtrain startar eget branschmöte i Stockholm

2023 kommer två stora internationella järnvägsmässor att genomföras i Sverige – dels Elmia Nordic Rail i Jönköping som har många år på nacken, den första genomfördes 1995. Och dels en helt ny mötesplats för möten, nätverkande, affärer och kunskap i Stockholm som initierats av branschorganisationen Swedtrain tillsammans med Stockholmsmässan.

Vad är bakgrunden till att ni vill köra igång en ny mötesplats för järnvägsbranschen i Sverige?

– Det är så enkelt som att det händer mycket inom järnvägsbranschen. Det måste till stora satsningar framöver och det kommer att behöva byggas mycket, vilket kräver en säkrad kompetensförsörjning. Till det kommer att det funnits en stark önskan hos våra medlemmar att skapa en mötesplats för branschen av branschen, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare i Swedtrain.

Den nya mötesplatsen för järnvägsbranschen ska genomföras under april 2023. Ännu finns inget datum spikat och mässan väntar i skrivande stund ännu på att få sitt namn. Enligt Gabriel Modéus är namnfrågan under diskussion men alla inblandade behöver vara överens. Mötesplatsen arbetar dock utifrån devisen ”Av branschen för branschen”.

Blir det mer än en nationell mötesplats?

– Vår förhoppning är att den nya mötesplatsen ska bli internationell, att den ska locka viktiga branschaktörer från hela världen.

Hur ser du på att det redan finns en sådan mässa i Sverige, Elmia Nordic Rail i Jönköping?

– Det är positivt med olika aktörer på en marknad. Det är en stor bransch och det behövs olika mötesplatser.

Läs mer om Elmia Nordic Rail här!

Stockholmsmässan ligger nära Älvsjö järnvägsstation – kan ni visa fordon på spåren där?

– Det är absolut en dialog vi får ta med Trafikverket och andra intressenter om det är möjligt att använda några spår för just spårfordon utan att hindra trafiken i övrigt. Oavsett om just det blir möjligt eller inte så kan alla åka tåg hela vägen fram till Stockholmsmässan.

– Vi ser fram emot att kunna skapa en trevlig mötesplats som har stort fokus på just mötet, som skapar nätverk mellan olika aktörer inom branschen. Alla kommer att bjudas in för att bygga den här mötesplatsen för branschen av branschen. Återigen, att vi agerar som branschorganisation för att skapa den här nya mötesplatsen är för att våra medlemmar har lyft att det här är en viktigt fråga för dem.

Hur länge har detta med en ny mötesplats för järnvägsbranschen diskuterats?

– Det arbetet har pågått länge, drygt ett halvår. Under den tiden har vi tagit reda på vad branschen är ute efter och därefter satt formerna för det nya branschmötet.

Inga datum för nya järnvägsmässan är klara och enligt Gabriel Modéus gäller först att utreda hur många dagar mässan behöver. Allt från en till exempelvis tre dagar är tänkbara, det beror på vad branschen önskar sig.

– Alla har en hunger efter det fysiska mötet, så vi ser verkligen fram emot att kunna genomföra den här mötesplatsen. Vi vill att det här ska bli riktigt stort och jag tror att det kan bli en stor mötesplats, det är vår målsättning.

FAKTA/Gabriel Modéus

Generalsekreterare i Swedtrain sedan maj 2020. Gabriel Modéus arbetar sedan 2015 som branschansvarig på Teknikföretagens Branschorganisation, där Swedtrain har kansli. Han är också aktiv i intresseorganisationen Swedsoft och branschorganisationen för Samhällssäkerhet, SACS. Gabriel Modéus har tidigare också arbetat med marknadsföring och projektledning inom byggbranschen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063