Elmia laddar för återstart
Först – hur är läget för Elmia just nu efter över ett års pandemi?
– Branschen har näringsförbud, jag har aldrig varit med om någonting liknande. Naturligtvis har vi hela tiden hoppats att vi kan starta om. Vi behöver och vill vara startklara hela tiden och det jobbar vi med i nuläget.
– Men vi har ju tvingats flytta fram ett antal mässor under den här tiden, några av våra mässor har vi tvingats flytta fram två gånger. Det är klart att det äter energi, men det är så det är, det hjälper inte att lägga sig under en våt yllefilt. Om jag ska vända på kuttingen och hitta det positiva med pandemin så är det att bättre katalysator till förändring finns inte. Pandemin har tvingat oss att tänka annorlunda, göra på andra sätt, hitta nya möjligheter och lösningar.
Elmia Nordic Rail fick skjutas på framtiden, nästa mässa genomförs vad jag förstår hösten 2023 –vad kan du säga om den redan nu?
– Ja en pandemi är ju global, annars är det ingen pandemi. Och mässor har flyttat kontinuerligt i hela världen. Vi måste ha järnkoll på de större internationella mässorna och undvika onödiga krockar –InnoTrans är störst och självklart kikar vi på den för att placera vår mässa rätt från ett utställarperspektiv.
– Vi tror att det kommer att ta litet längre tid att dra igång mässor som har ett större internationellt perspektiv. Därför landade vi på hösten2023, då vi hoppas och tror att internationella mötesplatser ska fungera.
Sedan har alltså Swedtrain gått ut och lanserat sin egen mässa tillsammans med Stockholmsmässan, en ännu inte namngiven mässa som planeras till april 2023 –hur kommenterar du deras drag?
– Intressant. Jag har inte heller sett mer omkring detta så jag har inte mer information än vad du har och kan därför inte ha några synpunkter. Det jag kan säga är att självklart så satsar vi framåt mot infrastrukturmässor generellt inom Elmia. Förutom Elmia Nordic Rail har vi exempelvis Elmia Lastbil i vår portfölj som också är en otroligt viktig mässa för transport-och infrastrukturnäringen.
– Det jag tycker är mest skräckinjagande med pandemin är det faktumatt helt plötsligt har vi landgränser som bevakas på ett helt annat sätt än vi varit vana vid. Så här har det inte sett ut på mycket lång tid. Det är skrämmande. Inte minst om vi vill få till infrastruktursatsningar, där internationella och nordiska samarbeten är en så viktig förutsättning.
Lotta Frenssen var i likhet med flertalet i vår del av världen helt övertygad om att stängda gränser hörde till historien. Och i likhet med i stort sett alla hoppas hon att världen snart ska kunna starta om igen och att detmänskliga mötet åter ska bli möjligt –eftersom det är oöverträffat. Så fort som möjligt tänker Elmia köra igång mässverksamheten igen.
– Jag tror på samverkan. Kan vi göra saker tillsammans så blir vi starkare. Sverige AB är inte en ö i havet utan en del av det internationella samfundet där naturligtvis det nordiska samarbetet är mycket viktigt. Jag har alltid trott väldigt mycket på det nordiska samarbetet, vi har oerhört mycket gemensamt. Infrastruktur är bara ett exempel.
Finns det utrymme för flera järnvägsmässor i Sverige under ett och samma år?
– Eftersom jag inte vet hur de har tänkt eller vad syftet är och hur de planerar detta så kan jag inte kommentera det. Det enda jag kan säga att vi har fullt fokus på våra mötesplatser och på det nordiska samarbetet. På järnvägssidan har vi också en lång rad stora multinationella företag. Men vi har också branschorganisationer, stora företag, små företag och enskilda individer –alla längtar vi
efter mässor, att slippa ses digitalt, i stället vill vi ses, jobba med innovationer och affärsutveckling, skaffa och förstärka befintliga nätverk. Där är mässan ett väldigt bra medium.
– Historiskt har vi mässor genererat affärsutveckling och innovation. Och jag hör personligen genom många kundsamtal hur efterlängtad den här mötesplatsen är. ”När får vi komma igen?” är en återkommande fråga. Det här gäller inte minst småföretagen, det är oerhört viktigt för dem att få träffa de stora företagen. Och för de stora företagen behöver de små –så mässan är ett effektivt sätt att mötas på ett och samma ställe.
Vad vill du mer föra fram från Elmia:s sida, fritt fram för dina åsikter?
– En sak som jag gärna vill framhålla är att vi inte bara har Sveriges utan förmodligen hela världens bästa mässläge. Jag har varit på ganska många mässanläggningar internationellt och kan bara konstatera att Elmias läge är helt enormt.
– Förutom det vackra läget har vi också en stor fördel genom att vi har ett stort utomhusområde. Men fortfarande följer vi så klart lagar och förordningar och därför är det fortsatt halt för all verksamhet.
När tror du att ni kommer igång igen?
– Vi satsar på hösten. Vi jobbar på det, men vi vet ju inte. Ingen vet om viruset muterar, ingen vet om vaccinet biter. Men jag tror på industriell produktion och läkemedelsföretagen har kommit förbi FoU-steget när det gäller vaccineringen så jag hoppas att vi är stuckna allihop tills i höst. Vi vill så klart inte bidra till smittspridning utan till affärsutveckling och innovation, det är det viktigaste av allt.
– Det känns som om pandemin är inne i slutfasen nu men det har jag å andra sidan tyckt länge eftersom jag är obotlig optimist, säger Lotta Frenssen.
FAKTA/Lotta Frenssen
Började som vd på Elmia mars 2017 ochhar dessförinnan arbetat på företaget 3M, bland annat som nordisk marknadschef inom Industri och Transport.Hon har också ett förflutet inom resebranschen som vd för Lotus Travel med kvalitetsresor till Kina, Indien över övriga Asien på programmet. På Danaher Motion varLotta Frenssenför bortåt 15 år sedan ansvarig för att utveckla el-diesel hybrid-system till tung fordonsindustri. Till det kan nämnas positioner på försäkringsbolaget Skandia, konsultföretaget Askus och generalsekreterare på Svenska Friidrottsförbundet.