Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tätortsmätningen från NTF och VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
– Sverige har nått målet för 2020, nämligen att medelhastigheten ska ha gått ner med 3 km/tim sedan 2012. Däremot behöver förare bli bättre på att hålla hastighetsgränserna på 40-sträckor, gator där det ofta rör sig mycket oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, en av VTI-forskarna som sammanställt rapporten.
Enligt nationella vägdatabasen NVDB, har längden av kommunala 30-sträckor ökat med 30 procent till drygt 1400 mil medan 40-sträckor femdubblats till 1100 mil sedan 2012. Under samma tidsperiod har längden av 50-sträckor halverats till knappt 1400 mil. När en hastighetsgräns sänks med 10 km/tim utan att det görs någon fysisk förändring av trafikmiljön leder det till en förändring av medelhastigheten med cirka 2 km/tim.
I den studie som nu genomförts finns ingen uppdelning där yrkesförare redovisas för sig. Men i en annan studie visar det sig tyvärr att efterlevnaden av reglerna är ännu sämre bland yrkesförarna, se nedan.
Antalet dödade i vägtrafiken från 2007 till 2020 skulle halveras, enligt ett riksdagsbeslut. För att följa upp det målet har forskarna studerat trafiksäkerhetsutvecklingen, bland annat genom att låta mäta efterlevnaden av hastighetsgränser på det kommunala vägnätet i tätort. Dessa mätningar har skett varje år sedan 2012.
– NTF har mätt hastighetsefterlevnaden i tätort på nationell nivå sedan 2012 och resultaten visar att de insatser som gjorts hitintills inte har bidragit till bättre hastighetsefterlevnad, snarare tvärt om. Det är faktiskt endast 52 procent av fordonen numera håller skyltad hastighet på 40-sträckor, år 2018 var det 53 procent. Det är dags att börja prioritera de oskyddade trafikanternas säkerhet även om det i vissa fall kanske måste ske på bekostnad av bilisternas krav på framkomlighet, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.
Ett delmål är att minst 80 procent av trafiken ska köra inom gällande hastighetsgränser. För att nå dit är det fortfarande efterlevnaden på gator med låg hastighet som behöver bli bättre, framför allt på gator med hastighetsgräns på 40 km/tim. Mätningarna 2020 skedde under september månad på 23 orter i Sverige på det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser på 40 till 70 km/tim. Mätningarna utfördes med radar av personal från NTF.
Rattsurfandet ökade under pandemin
En annan studie visar att 70 procent fler fast för rattsurfning i Stockholm under pandemiåret 2020. 1 januari 2018 blev det förbjudet att använda mobilen med handen när man kör bil. Trots att svenskarna är positiv till lagen visar ny statistik för 2020 att antalet förare som rapporterats för brottet ökar. I region Stockholm är ökningen mer än 70 procent på ett år.
Den förare som tittar ner två sekunder på mobilen och kör i 50 km/h hinner köra 28 meter innan föraren får upp blicken på vägen igen. Risken för en olycka är med andra ord överhängande och det vanligaste är att föraren kör in i ett fordon som bromsat in.
Alkoholmätarföretaget AlcoSense Laboratories har tagit del av polisens statistik och jämfört antalet rapporterade brott i kategorin “Ordningsböter – otillåten mobilanvändning i trafik, det vill säga rattsurfande. Siffrorna visar på en 72-procentig ökning i januari 2021 mot januari 2020. De flesta som fastnat i polisens kontroller har gjort det en onsdag.
– Precis som rattfylleri innebär rattsurfande en stor trafikfara för såväl förare som medtrafikanter. Båda beteenden minskar radikalt förarens förmåga att framföra fordonet säkert, säger Hunter Abbott, brittisk racerförare och grundare av AlcoSense.
Att använda mobiltelefonen under körning tre- till fyrfaldigar risken för olyckor visar en rapport från European Road Safety Observatory. Risken ökar ju mer mobiltelefonen används. Förare som ofta använder mobiltelefonen löper dubbelt så stor risk att råka ut för en trafikolycka som de som använder mobiltelefonen minimalt.
Den utredning Trafikverket gjorde innan de nya reglerna infördes 2018 visar att mobilförbudet vid körning är väl förankrat i den svenska befolkningen. Myndighetens studie visade att svenskarna till och med ansåg att det var viktigare att inte använda mobilen på ett sätt som riskerade trafiksäkerheten, än att följa hastighetsbestämmelserna. Dock ansågs det mindre viktigt att följa än användning av bilbälte och att vara nykter bakom ratten. Paradoxalt nog visade undersökningen att häften av de svarande trodde att de ändå skulle bryta mot lagen!
– Det går att se likheter mellan rattfylleri och rattsurfande i det att båda bygger på ett beteende som kan förändras och därmed förhindra allvarliga olyckor, personskador och att människor avlider i den svenska trafiken”, säger Hunter Abbott.
Förutom risken för allvarliga olyckor innebär rattsurfning att den som åker fast riskerar dagsböter. Polisen kan bötfälla föraren som stoppats för att ha rattsurfat direkt med ett belopp på 1500 kronor.
Undantag från förbudet finns för bland andra blåljuspersonal och då endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.
Yrkesförarna kör ännu fortare
Försäkringsbolaget Folksam har gjort en mätning av hur yrkestrafiken i Stockholm och Uppsala efterlever hastighetsreglerna under 2020. Det är dessvärre en ganska dyster rapport som visar att yrkestrafiken till och med har höjt farten jämfört med mätningarna som gjorts tidigare år. I mätningarna från 2020 körde 71 procent av alla yrkesförare för fort – det är en ökning med 10 procentenheter jämfört med mätningarna under 2019. Och jämfört med 2018 är ökningen 13 procent. Andelen grova överträdelser, alltså fortkörningar som är mer än 10 km/h över den maximalt tillåtna hastigheten stod under 2020 för en fjärdedel av fortkörningarna.
Den genomsnittlige yrkesföraren körde under förra året 8,6 km/h över den tillåtna hastigheten vilket är en liten ökning jämfört med 2019.
På 40- och 50-vägar körde fler än 90 procent av yrkesförarna för fort. Under Folksams studie under 2020 gjordes speciella mätningar vid skolor där den maximala hastigheten alltid är max 30 km/h – det visade sig då att yrkestrafiken höll 37,2 km/h i genomsnitt. Visserligen en mindre avvikelse totalt sett men allvarligt eftersom det just handlar om vägar vid skolor.
Yrkesförarna tycks ha minst respekt för 60-vägar, den hastighetsgränsen bryter flest yrkesförare mot – 88 procent körde för fort på just 60-vägar.
Det är dock stora skillnader mellan olika kategorier av yrkesförare och regelefterlevnaden när det gäller farthållningen. Som tidigare år ligger Taxibranschen i topp när det gäller andelen överträdelser: fyra av fem mätta taxibilar kör för fort. Även färdtjänst, budbilar och fordon som kör för transport- och logistikbranschen här höga överträdelseandelar – 76 procent vardera av de nu uppräknade kör för fort.
Slutligen visar Folksams undersökning att bussbranschen är den som bryter minst mot hastighetsreglerna. Bussförarna kör också för fort även om antalet fartsyndare är lägre än bland andra yrkesförare, dryg häften av dem kör över den maximala hastighetsgränsen på samtliga vägar. Tyvärr har andelen fortkörande bussförare ökat: Från 42 procent fartsyndare till 52 procent mellan 2018 och 2020.
Hur det står till med efterlevnaden bland yrkesförarna när det gäller rattsurfning som ökat kraftigt under pandemin är det ingen som vet. Någon sådan undersökning har nämligen inte genomförsts. Men det finns åtskilliga fall där rattsurfande yrkesförare har ertappats och dömts för detta vilket gör att det finns skäl att anta att det förekommer allt för ofta även bland förare som borde veta bättre.
FAKTA/Mätresultat om förarnas farthållning
Andel som håller hastighetsgränsen:
40 km/tim – 52 procent
50 km/tim – 73 procent
60 km/tim – 78 procent
70 km/tim – 69 procent
FAKTA2/Mätresultat om yrkesförarnas farthållning.
Yrkesförare som håller hastighetsgränsen uppdelat på trafikslag:
Taxi – 20 procent
Färdtjänst – 24 procent
Bud, transport och logistik – 24 procent
Livsmedelstransport – 30 procent
Bygg- och anläggningsfordon – 31 procent
Återvinning – 31 procent
Buss – 48 procent