Nu börjar resan mot en ljusare framtid
CHEFSINTERVJU
Det blev en annorlunda start på nya jobbet för Anna Westerberg – mycket jobb hemifrån och endast ett begränsat antal medarbetare samtidigt på kontoret. Något som säkert många kan känna igen sig i.
– Det har blivit mycket möten via video, det har faktiskt blivit vardag att mötas över nätet för mig som för de flesta som kan jobba på det sättet, säger Anna Westerberg.
– När allt det här är över är omöjligt att veta. Vad jag och de flesta hoppas är att sommaren ska innebära lättnader. Men väldigt få av alla jag träffat på webbmöten tror på en återgång till det mer normala under detta året, snarare nästa år.
Vad fick dig att tacka ja till jobbet som vd för Volvo Bussar?
– Det kändes som en spännande och intressant möjlighet, så det var aldrig någon tvekan om att jag skulle tacka ja till jobbet som vd.
–Det handlar om en bransch som transformeras och kommer att fortsätta göra så under de närmaste åren. Så det är kul att få börja nu. Sen var jag så klart medveten om att det var en mycket speciell situation på grund av pandemin. Men trots den så känns det spännande att leda det här företaget.
När det gäller bussar, vad var ditt förhållande till dem innan du kom till ditt nya jobb?
– Jag har alltid sett bussen som ett bra och trevligt sätt att resa tillsammans. Sedan har jag varit verksam inom Volvo i 11 år så jag har följt alla våra verksamheter., Bussar är en del av Volvo men jag hade tidigare ingen närmare relation till just Volvo Bussar.
Kan du berätta lite om vad du gjorde på Volvo Group Connected Solutions?
– Det är Volvos enhet som utvecklar uppkopplade tjänster och lösningar till Volvo-koncernens kunder runt om i världen. Vi har en plattform med över en miljon uppkopplade bussar, lastbilar och anläggningsmaskiner som vi opererar och driftar och tillhandahåller olika typer av tjänster till kunderna.
Ett av syftena med tjänsterna är att undvika oplanerade stopp – systemet hittar problemen innan de hunnit uppstå så att service och underhåll eller byte av en komponent kan genomföras innan det blir akut. Då kan kunden planera in arbetet i den ordinarie servicen och bli mer effektiv.
Dessutom arbetar Connected Solutions mycket med ”Fleet Management” som handlar om drivmedelseffektivitet, förarstöd och säkerhets- och meddelandetjänster. De nya elfordonen innebär också ett behov av nya tjänster som t ex visar när fordonet ska laddas och var det kan laddas.Vi levererade också helt nya tjänster för autonoma fordon.
Jag var på Connected Solutions i fyra år och kan säga att det är en otroligt dynamisk miljö. Vi utvecklade mjukvarutjänster till kunder samtidigt som teknikutvecklingen gick otroligt snabbt.
Vad kunde du plocka med dig därifrån till Volvo Bussar?
– Jag tänker mycket på hur Volvo Bussar kan använda det vi utvecklade i Connected Solutions för att stödja våra kunder. Det kan göra oss ännu bättre på support till kunder och även för att utveckla nya tjänster. Det ligger mig så klart varmt om hjärtat liksom hela transformationen till elektrifierade bussar.
– Vi kommer att fortsätta vår elektrifiering till andra segment och marknader och där är mina erfarenheter från mitt tidigare arbete också till stor nytta.
– Men jag vill lägga till att jag fortfarande har mycket att lära mig vad gäller kundernas vardag. Vi har olika typer av kunder så det gäller också att förstå vad som är relevant för de olika kundgrupperna.
Hur kändes det då för dig när Volvo Bussars fabrik i Säffle lades ner 2013 – för som jag fattade det är du ju från Säffle själv?
– När detta skedde var jag anställd på Volvo Penta och jobbade i en helt annan del av Volvokoncernen. Därför var detta ingenting som var nära mig även om jag är född och uppvuxen i Säffle. I dag har vi en verksamhet med 45 anställda som vi är stolta över! De jobbar med rekonditionering – alltså ombyggnation, renovering, uppgradering, prototyper samt även utbildning av våra servicetekniker inom Norden.
Du nämnde Volvo Penta, var det där du började din karriär inom Volvo-koncernen?
– När jag började på Volvo för 11 år sedan började jag på Volvo Penta och arbetade med dieselmotorer och efterbehandling för industriella applikationer. Jag har haft möjlighet att jobba med allt från dieselmotorer till uppkopplade tjänster i framkant. Nu på Volvo Bussar finnas allt detta inom bolaget plus transformationen till elektromobilitet. I Volvo Bussar blir allt detta konkret, det tycker jag är otroligt spännande.
Du lämnade alltså Säffle tidigt och har varit ett tag inom Volvokoncernen – vilka är fördelarna med att verka inom en stor koncern?
– Att det finns så otroligt många möjligheter! Jag är på mitt fjärde jobb inom Volvo och alla har varit inom helt olika områden vilket har varit mycket stimulerande. Volvo har samtidigt utveckling, produktion och försäljning på många marknader runt om i världen, så det finns också en global dimension. Jag sitter visserligen mycket hemma nu men har ändå webbmöten med personer i hela världen vilket är mycket stimulerande. Det ger mig deras globala perspektiv på många viktiga frågor som jag värdesätter mycket.
Kan du nämna något om hur dina första månader har varit som vd på Volvo Bussar?
Pandemin har varit påtaglig hela tiden eftersom efterfrågan är låg, vilket naturligtvis får konsekvenser för vår verksamhet. Precis som för andra inom persontransportbranschen. Men trots detta så har det varit otroligt spännande månader och jag kommer att se tillbaka på den tiden som en fantastiskt rolig tid. Jag har träffat många nya människor, kolleger och kunder runt om i världen, det har varit ett stort lärande och lyssnande, intensivt och väldigt kul.
Elektrifieringen fortsätter inom Volvo när det gäller stadsbussar – vilken är strategin för mer långväga busstrafik hos er?
– Först vill jag nämna att vi har ett mycket bra erbjudande för elektrifierade stadsbussar i Europa som vi kommer att fortsätta att utveckla. Så helt klart kommer vi att se mer av vårt produktutbud elektrifierat under de närmaste åren.
– För långväga trafik kommer vi att använda den teknik som vi tycker är bäst lämpad beroende på både teknisk kapacitet och värde för kund.
Volvo Bussar har tidigare varit kallsinniga till bränsleceller, är det någon förändring i sikte när det gäller vätgasen?
– Vi annonserade nyligen vårt nya samarbete kring bränslecellsutvecklingen, cellcentric, tillsammans med Daimler. Vi ska jobba ihop för att få till olika typer av standard för att det ska bli en mer effektiv implementering av de här lösningarna.
– Volvokoncernen tittar på bränslecellstekniken just för att den är lämplig för längre och tyngre transporter. Så det kan bli intressant även för Volvo Bussar framöver när vi och våra kunder tycker att tiden är rätt för det.
– Vi får se vilken teknik som blir bäst i framtiden, nu har vi ett viktigt samarbetet och kan på nära håll följa den tekniska utvecklingen inom just detta område och senare kunna ta ställning till vilken ny teknik som passar för bussar.
Pandemin är så klart den stora utmaningen för alla just nu. Men kan du berätta om andra utmaningar för Volvo Bussar under de kommande två, tre åren?
– Först vill jag ändå säga att pandemin nu har pågått i över ett år och vi har bevisat att vi klarar av den utmaningen. Sedan kommer det att vara en utmaning när marknaden vänder, vilket bolag som kommer att vara bäst på att komma tillbaka efter en pandemi. Då gäller det att vara redo för att kunna vinna de affärerna.
– Sedan är den stora utmaningen, transformationen av branschen, den accelerationen som kommit nu under pandemin med högre efterfrågan på elbussar och systemlösningar och då inte enbart i citysegmentet och inte enbart i Europa. I många andra delar av världen ökar efterfrågan på elbussar och systemlösningar och då gäller det för oss att vara med i det racet. Det är en viktig fråga för oss – vi ska vara med – men konkurrensen ökar när det är teknikskifte med nya aktörer som kommer in. Så det gäller att veta vad vi är riktigt bra på, se till att lyfta fram det och försvara vår ledande position inom elektromobilitetslösningar.
När det gäller elbussar så kom det in ganska många sådana tillverkade i Kina, framför allt BYD, som direktimporterades till Sverige för stadstrafik i några svenska städer. Men det fabrikatet har raskt minskat när det gäller nyregistreringar i Sverige medan Volvos elbussar nu ökar mycket starkt vilket syns i statistiken som RT-Forum redovisar i Tunga Bussligan 2021.
Men hur är då läget internationellt?
– Det är stor konkurrens, både från kinesiska aktörer men också från andra bolag. Det är lite för tidigt att säga hur det kommer att bli, det är många nya aktörer men sedan är det inte lätt att veta hur många av alla dem som kommer att kunna leverera fullt ut.
Hur är det med dina egna vanor – blir det kollektivtrafik för dig i vanliga fall (när det inte är pandemi) eller är det bilen som gäller?
– Jag bor söder om Göteborg och åkte en hel del buss innan pandemin. Det var alla vägarbeten som fick mig att ställa bilen och prova bussen. Något jag är väldigt tacksam för eftersom jag sparade mycket tid.
– Så länge det finns bra tidtabeller och bekväma busar så är kollektivtrafiken ett otroligt smidigt sätt att resa.
Under flera år ökade resandet med kollektivtrafiken i Sverige i nästan alla regioner. Men pandemin har ändrat på det, sedan den slog till har en stor del av resenärerna försvunnit.
Har du någon idé om hur det ska gå till att få fler att resa hållbart i framtiden?
– Det är bara att utgå från sig själv: det ska vara smidigt, enkelt, tyst och miljövänligt att åka kollektivt Då tror jag att många väljer att åka ihop, inte minst för att spara tid i stället för att sitta i bilen. När det gäller hållbarhet så har vi som fordonstillverkare ett stort ansvar att erbjuda hållbara transportlösningar. Och det har varit Volvos ambition länge och kommer att vara så även framöver.
– Till det kommer vikten av samverkan, när vi tittar på stadsmiljön så handlar det om staden, operatören, oss och flera andra partners. Därför är det så roligt här i Göteborg där vi lyckades ställa om till 145 elbussar i stadstrafiken i princip över en natt. Det var mycket arbete innan med att testa och jobba ihop med andra som ledde fram till att detta blev möjligt. Göteborg är ett bra bevis på framgångsrik samverkan och som också fått mycket stor uppmärksamhet internationellt – många vill se hur vi har lyckats med att göra en så stor förändring på så kort tid.
En personlig fråga: Vad har du för intressen på fritiden – om det nu finns någon fritid i din position?
–Jag tycket om att vara ute i naturen, umgås med vänner och sedan spenderar jag en hel tid med mina barn och deras intressen som är ridning och basket. Så mycket av barnens intressen delar jag också.. Att vara ute i naturen är mitt sätt att koppla av på.
Slutligen: Vad längtar du allra mest efter just nu?
– Som de flesta andra längtar jag efter att kunna umgås normalt igen. Sen vet vi ju att de länder som ligger långt fram när det gäller vaccineringen som exempelvis Storbritannien, Israel och nu även USA – ja då ser vi att det också får en effekt på aktivitet i marknaden vilket är bra för oss och våra affärer. Det här är så klart också efterlängtat, att marknaden kommer tillbaka vilket vi tror att den gör.
– Slutligen kan jag därför säga att trots en väldigt tuff situation så ser jag framåt med tillförsikt och är glad att jag kommer att få vara en del av den resan vo kommer att göra på Volvo Bussar.
FAKTA/Anna Westerberg
Vd för Volvo Bussar sedan 1 februari och ingår i den rollen även i Volvokoncernens utökade ledningsgrupp. Anna Westerberg kom närmast från positionen som chef för Volvo Group Connected Solutions och har varit anställd inom koncernen ända sedan 2009 på olika ledande positioner: produktionshef på Volvo Penta, därefter chef för Volvo Group Ventrure Capital 2014. Anna Westerberg har också varit vd för ett start-up inom progamvaror samt ledande konsult i New York,. Hon har även varit baserad i London.
Anna Westerberg har en bred internationell erfarenhet och har arbetat med både försäljning och teknikutveckling inom en rad olika områden. Inte minst viktigt i hennes nya roll som vd för Volvo Bussar är hennes erfarenhet av högteknologiska innovationer inom programvara och elektronik.
Utbildningsmässigt har hon en civilingenjörsexamen från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg med inriktning på industriell ekonomi och ledarskap.