Station Sofia blir en viktig knutpunkt när tunnelbanans blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka via Södermalm och Hammarby Sjöstad.
På uppdrag av Region Stockholm ska nu Implenia anlägga tre bergtunnlar och ett plattformsrum, totalt en sträcka på cirka 1 500 meter samt ett vertikalschakt. Uppdraget, värt cirka en miljard kronor, genomförs som en utförandeentreprenad med projekteringsansvar för bland annat hisschakt, plattform och teknikbyggnader.
Stationen blir med sin placering cirka 100 meter under marknivå den hittills djupast belägna i Stockholms tunnelbanenät och en av de djupaste i världen.
– Det är hedrande att få ta sig an ytterligare ett tunnelprojekt av den här dimensionen. Ett komplicerat, utmanande och multidisciplinärt projekt helt i linje med vår kompetens. Då vi dessutom redan finns på plats i den förberedande entreprenaden vid Londonviadukten säkerställer vi att Sofia kommer att kunna byggas på ett säkert och effektivt sätt, lovar Jiri T Englén, vd för Implenia i Sverige.
Stationsbyggnaden placeras i Stigbergsparken och resenärerna kommer inte att ta sig mellan markplan och perronger via de traditionella rulltrapporna. I stället blir det plats för åtta stora snabbgående hissar som ska klara sträckan på 30 sekunder.
Implenia ska, enligt nuvarande tidplan vara klara i slutet av 2025.
Implenia har sedan förvärvet av Betonmast Anleg 2010 tagit för sig rejält på den nordiska marknaden som allt sedan starten betraktats som högt prioriterad av det schweiziska företaget. Läs mer om etableringen här.
Nyligen kunde Leveranstidningen Entreprenad berätta att Implenia avyttrar vissa verksamheter i Nordnorge. Läs mer här.
Nu bekräftar företagsledningen att det bedrivs viss renodling av verksamheten som i fortsättningen framför allt kommer att fokusera på tunneldrivning i Norden, något som så här långt visat sig vara synnerligen lyckosamt. Företagets fulla tjänsteutbud kommer bara att finnas tillgängligt i Schweiz och Tyskland.