Under april var det Volvo som fick överlägset flest nyregistrerade tunga bussar över 10 ton, hela 52 stycken varav två direktimporterade. Ett riktigt tokryck som inte bara gör att fabrikatet tar ledningen utan också kör ifrån alla konkurrenter. Avståndet till tvåan är 47 bussar.
Näst bästa ryck står MAN för med 40 nyregistrerade tungviktare varav en direktimporterad. Därmed kör MAN upp till en tredjeplacering efter april och ser nu ut att kunna vara med i toppstriden i Tunga Bussligan 2021 även om många månader återstår.
Tidigare ledande Mercedes-Benz noterar 4 nya tungviktare för april (en direktimporterad) vilket inte på långa vägar kan matcha Volvo men väl till tredje bästa för april. Temsa kliver in i Tunga Bussligan 2021 med 2 tunga bussar varav en direktimporterad. Slutligen fick Kässbohrer-Setra en ny buss registrerad under april medan övriga fabrikat kammade noll.
Nyregistreringarna under april innebar att täten fått nytt uteende med Volvo i ledningen, Mercedes-Benz på andraplats och MAN ny trea. Scania halkar ner och ligger bara en buss före Iveco och Kässbohrer-Setra. De som kan leverera bussar till den upphandlade trafiken har en klar fördel just nu, men om resandet kan komma igång igen under sommaren kan det bli en återstart även för turistbussarna. Det återstår dock att se i det fortsatt ovissa läget med pandemin och vaccineringstakten.
Nästa redovisning av Tunga Bussligan kommer att publiceras på RT-Forum 1 juni. Missa aldrig det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-APRIL 2021
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2020 %*) |
|
Volvo |
|
100 |
43,3 |
(31,4) |
Mecedes-Benz |
|
53 |
22,9 |
(10,8) |
MAN |
|
41 |
17,7 |
(16,5) |
Scania |
|
11 |
4,8 |
(30,6) |
Iveco |
|
10 |
4,3 |
(0,4) |
Kässbohrer-Setra |
|
10 |
4,3 |
(3,0) |
BYD |
4 |
3,0 |
(2,5) |
|
Temsa |
2 |
1,7 |
(1,4) |
*) Andel 2020 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2021 visas i tabellen. Även direktimporterade tunga bussar som nyregistrerats ingår i tabellen.