23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

SJ: ”Allt färre missnöjda kunder”

Fortsatt lågt resande och nöjdare SJ-kunder – men ekonomin gick back rejält.

Under första kvartalet i år uppgick SJ:s nettoomsättning till 1,3 miljarder kronor, ett tapp på  600 miljoner kronor jämfört med samma perod förra året som då knappt hade hunnit bli påverkad av pandemin. Samtidigt blev det negativa rörelseresultatet - 652 miljoner kronor under första kvartalet i år, motsvarande för förra årets första kvartal var - 72 miljoner kronor. SJ anger kvartalets resultat till en förlust på - 512 miljoner kronor vilket ska jämföras med förra årets första kvartal då förlusten stannade på - 101 miljoner kronor.

Resandet under årets första kvartal har legat på en fortsatt låg nivå med en förordning som begränsar hur många platser i tågen som kunnat säljas. SJ har fortsatt att ta ansvar för att genomföra trygga och klimatsmarta resor på samtliga linjer.

Den starka begränsningen i antal sålda resor på grund av coronapandemin ledde till en resandeutveckling under första kvartalet på -63 procent, att jämföra med förra årets första kvartal som hade en resandeutveckling på -4 procent. Då hade pandemin direkt effekt på resandet och resultatet under kvartalets två sista veckor, i år påverkades hela kvartalet av pandemin.

SJ har tagit ett stort ansvar för att erbjuda en välfungerande tågtrafik under pandemin och har trafikerat samtliga linjer.

– Vi lever uteslutande på intäkter från våra kunder. Det betyder endera biljettintäkter från våra resenärer eller avtalsintäkter från våra beställare i vissa upphandlade affärer. I andra upphandlade affärer lever vi även där på biljettintäkter och bär själva den affärsmässiga risken om resandet uteblir. När dessa intäkter minskar kraftigt påverkas naturligtvis vårt resultat, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård.

Den trafik SJ kör på uppdrag av Mälardalstrafik är ett exempel på en affär där SJ tar hela risken om resandet minskar. Enligt gällande avtal har SJ rätt att omförhandla villkoren om förutsättningarna väsentligen förändras, vilket SJ påkallade redan våren 2020. Då sådana förhandlingar inte har slutförts, sade SJ i mars upp avtalet i förtid för att dämpa den kraftiga förlust som affären innebär när resandet nu under ett års tid varit extremt lågt. Den 26 april blev dock SJ och Mälardalstrafik överens om en ersättningsnivå för de tre sista månaderna i avtalsperioden, och trafiken kommer att upprätthållas som vanligt under hela perioden.

SJ:s kunder har uppskattat de trygghetsåtgärder som SJ har vidtagit för att minska risken för smittspridning. Regelbundna kundundersökningar har genomförts, och andelen resenärer som varit nöjda med och känt sig trygga under sin resa med SJ har ökat kontinuerligt under pandemin.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063