Med en bakgrund inom ekonomi, och en Executive MBA i bagaget, och arbete inom affärsutveckling är Mattias Bergman annorlunda.
– Jag har inte 25 års erfarenhet av fordonsindustrin, men jag behöver inte ha det. Min roll är att anställa personal som har det och att stötta och leda dem så att de gör sitt jobb på bästa sätt, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Hans väg till bilbranschen började på ett annat sätt. Han jobbade under flera år i Asien för Exportrådet, med de svenska fordons- och komponenttillverkarna. Hans roll då gällde främst affärsutveckling och att vara en ledare och chef. Han har även arbetat som konsult på ett kommunikationsbolag, där han fick uppdraget att vara med på projektet som gick ut på att köpa Saabs Automobiles konkursbo. Därefter tog han över rollen som vd på Nevs, som förvärvade större delen av konkursboet. Och målet var att börja tillverka elbilar med Saabs befintliga ingenjörer tillsammans med ny personal som hade andra kompetenser.
– Det var en spännande resa. Vi utvecklade nya affärsmodeller och funderade över hur vi skulle ta produkterna till marknaden. Vi bestämde oss för att till stor del göra det genom direktförsäljning, och att utnyttja tidigare återförsäljare till att vara agenter för varumärket, berättar han.
Bil Sweden är för RT-Forums och Trafikforums läsare välkänd leverantör till den statistik som utgör basen i Tunga Bussligan. Där redovisas nyregistrerade tunga bussar över tio ton varje månad sedan över tio år.
Vad har du för relation till bussar?
– Bil Sweden står på två ben; ett för industribolagen och ett för våra importörer. Det gäller såväl personbilar som lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar. Så bussar är viktigt både som industrisegment för Sverige, det vill säga för Scania och Volvo. Men det är också en viktigt för våra bussimportörer och en central del i vår mobilitets lösning.
Bil Sweden har därför en medarbetare som jobbar specifikt med bussar, Victoria Elmgren, med uppgift att följa bussbranschen och att exempelvis argumentera för BRT-lösningar och andra mobilitetslösningar där bussen är bästa alternativet.
– Viktigt är också att branschens fokus är elektrifiering. Här ser vi att stadsbussar är ett segment som elektrifieras väldigt snabbt, mycket kopplat till att staten och kommunerna kan bidra till den utvecklingen genom offentlig upphandling. Därför bedömer jag att stadsbussegmentet kommer att elektrifieras snabbast av de kommersiella fordonen.
Hur jobbar ni med elektrifieringen?
– För oss är det en grundfaktor att vi har den typ av eleffekt och kapacitet som möter utrullningen av fordonen. Jag har jobbat mycket i Kina och har sett mycket av utvecklingen där, både på bussidan och personbilssidan. Där har jag sett hur de gör för att främja elektrifieringen genom att se till att det byggs laddstationer och nätkapacitet. Och det har man gjort innan volymen av eldrivna fordon har rullat ut just för att ingen ska kunna finna en ursäkt att inte elektrifiera.
– Många städer i Kina har 100 procent elektriska stadsbussar i dag. Det finns också många duktiga kinesiska busstillverkare som sätter stor press på de europeiska fordonstillverkarna, det har vi redan sett tydligt.
Det sker stor direktimport av kinesiska elbussar till Sveriges, främst BYD – vad beror det på?
– Jag tolkar det som att det helt enkelt beror på att den nämnda tillverkaren inte har någon importör eller eget dotterbolag här. De sätter däremot samman bussarna som går till den europeiska marknaden i Ungern. Och eftersom bussen har varit konkurrenskraftig i offentliga upphandlingar i ett par svenska städer samt i ett par städer i Norge så har de från sitt Europakontor försett beställarna med de här bussarna som då registreras som direktimporterade.
Hur vanligt är det med direktimport av bussar generellt?
– Det är ganska vanligt inledningsvis till ett fabrikat når en större volym på marknaden i exempelvis Sverige. När volymerna är stora brukar tågordningen vara att tillverkaren sätter upp ett eget dotterbolag här eller utser en auktoriserad importör.
Bil Sweden har börjat separatredovisa elbussar, har det med den här utvecklingen att göra?
– Ja absolut, därför har vi börjat redovisa antalet elbussar eftersom de nu börjar bli riktigt många i Sverige. Och likaså har vi börjat bryta ner statistiken på drivmedel när det gäller lastbilar. När det förr bara handlade om diesel eller gasbussar var det inte lika relevant att ha det nedbrutet men nu när marknaden håller på att förändras är det viktigt för oss att kunna följa den.
Hur ser du på att arbeta i Asien och med asiatiska bolag?
– Fördelen är att komponenter är billigare i Asien. Därför kan man producera till exempel elbilar till ett lägre pris, men fortfarande ha bra kvalitet. Däremot skedde en del kulturkrockar, i Asien ville man att allt ska gå dubbelt så snabbt och synen på privatlivet är annorlunda. Det gjorde att man många gånger tvingades sova på jobbet, det blev många långa dagar.
Mattias har bott länge i Asien, bland annat i Korea och Japan, där han samtidigt studerade för att lära sig språken. Kinesiska hanns inte riktigt med eftersom han aldrig bodde där under längre perioder och det gick för mycket tid på arbetet.
– Kinesiska kräver dessutom att man är musikalisk, för att kunna träffa tonerna i språket, det finns flera ord som har olika innebörd beroende på hur man uttalar dem och det tyckte jag var svårt.
Du är inte musikalisk alltså?
Nej, jag har väl tragglat mig igenom karaoke som en del av att man bor i Asien, men jag skulle inte säga att jag är musikalisk.
Ett intresse som utvecklades och förstärktes under tiden Mattias bodde och jobbade i Asien är matlagning.
– Det var en period då vi var ett gäng killar som lagade gourmetmiddagar tillsammans en gång i veckan, och mycket handlade om att överträffa varandra. Så man lärde sig olika matlagningstekniker och recept då.
Vad är det godaste du vet?
– En riktigt god köttbit kommer man inte ifrån. Gärna en kobebiff. Och sedan gillar jag fisk och skaldjur.
Men alla resor, framför allt under perioden som vd på Nevs då han snittade 70 flygresor per år, ledde även till en fysisk skada. Mattias skadade ryggen.
– Jag satt ju antingen i en flygstol eller på ett möte. Den kombinationen skadade diskarna i min rygg och de senaste fyra åren har jag gjort fem operationer. Jag tog inte tiden att rehabilitera ordentligt, förutom efter sista operationen som var för ett år sedan. Nu reser jag inte längre på samma sätt och jag fokuserar mycket på träning, berättar han.
Hans fritidsintressen är därmed bland annat att vara ute i naturen med sin hund Lakrits, bergsklättring och att stå i hejarklacken på favoritlaget Hammarbys matcher i fotboll. Inte ett år som 2020 så klart, men vanligtvis besöker han alla hemmamatcher när han kan.
Eftersom han har bott i Asien har han fått uppleva bergsklättring på platser som Korea och Japan.
– Det är mycket vackra platser. Korea är som Norge, där majoriteten av landsytan är täckt av berg. Men det är egentligen inte bestigningen som intresserar mig, utan själva klättringen. Du tränar styrka och koordination och måste hålla fullt fokus på det, du kan inte tänka på jobbet samtidigt, då ramlar du.
Mattias Bergman har lärt sig den hårda vägen, i och med den skadade ryggen, att separera på arbete och fritid. Men det är den stora omställning som sker i branschen som fascinerar honom, vilket lett honom till den del av karriären han befinner sig nu – som vd på Bil Sweden. Enligt honom är förändringen uppdelad i tre.
– Det pågår tre megatrender samtidigt: elektrifieringen, autonoma och uppkopplade fordon och nya affärsmodeller. En sådan megatrend kan slå ut en hel bransch, och nu händer tre samtidigt. Det är väldigt komplext, och väldigt spännande, säger han.
Det han menar med att en megatrend kan slå ut branschen är exempelvis elektrifieringen: att alla ska bygga elbilar, men det saknas infrastruktur för laddning och elektricitet som klarar belastningen.
Hans mål är därför att med hjälp av sina experter på organisationen påverka beslutsfattande politiker, så att omställningen sker på ett rimligt sätt. Han ser det dessutom som en fördel att han kommer från en annan bakgrund, i en tid som denna.
– Alla håller på att lära sig, hur man utvecklar en elbil, ny teknik på batterier, nya affärsmodeller. Har man hållit på i fem år med att utveckla elbilar har man relativt lång historia jämfört med förbränningsmotorer. Och det kan i vissa fall vara bra att komma utifrån just när branschen görs om också, det gäller att våga ifrågasätta och göra saker annorlunda.
Du syns inte så mycket i media, är det medvetet?
– Ja. Jag är väldigt mån om att inte associera branschen till en person. Vi är tolv personer här, men vi har börjat lyfta fram fyra personer medialt: mig, min vice vd Jessica Alenius, min tekniska chef Anders Norén, och hållbarhet och laddinfrastruktur-ansvarige Anna Henstedt. Jag tycker det är bra att lyfta experter och att lyfta upp kvinnor i en mansdominerad bransch. Sedan är jag inte ett dugg intresserad av att synas, utan att nå resultat. Och det mesta av det jag gör handlar om att ha direktkontakt med de som påverkar våra frågor, jag behöver inte gå via media. Vi som organisation syns dock rätt bra. Under 2020 hade vi cirka 2 000 artiklar och till detta kommer sociala medier.
Gör du det då, når resultat?
– Jag känner att vi fått igenom många viktiga frågor, men att det är ett långsiktigt arbete.
FAKTA/Mattias Bergman
Bor: Södermalm
Familj: En son, en partner och hunden Lakrits
Kör: Audi e-tron
Okända talanger: Har tävlat i badminton som yngre, talar koreanska och lite japanska, har klättrat på Mount Everest
Drömbil: ”Jag skulle vilja ha en elektrisk, fyrhjulsdriven cabriolet och den modellen finns inte just nu, men jag ser fram emot en sådan.”