Det handlar om en AI-utrustning som förhållandevis enkelt kan hängas på befintliga kamerasystem som redan finns i kollektivtrafiken på de flesta håll. I alla fall över allt där det handlar om spårtrafik och i bussar i de flesta större orter i Sverige.
Med andra ord alla trafikhuvudmän och operatörer som har kameror i sina fordon snabbt få fram ett säkert system som visar exakt var i tåget, spårvagnarna, tunnelbanan som det finns många eller få passagerare. Det här visas inte bara för trafikledarna utan med fördel även i bildskärmarna på stationer och hållplatser så att resenärerna kan se var det är mest utrymme för säker och trängselfri resa. Hur går detta då till?
– Vi har ett system med algoritmer som tar hand om den information som kameran skapar och utifrån bilderna räknar ut hur många personer det finns i exempelvis en given tågvagn, säger Amaury Jourdan, Vice President med teknikansvar inom Thales enhet för marktransportsystem.
– Systemet använder såväl befintliga kameror ombord på tågen som de som finns på hållplatserna. Genom vår algoritm kan systemet se vad som är personer som ska räknas och vad som inte är det. Och dessutom hur de rör sig, när de går på respektive av så att det hela tiden finns en exakt siffra på antalet passagerare i en viss vagn.
Amaury Jourdan är noga med att poängtera att algoritmen jobbar hel enligt GDPR: Det är inte tal om någon ansiktsigenkännelse här som förekommer i vissa andra länder. Systemet håller koll på antal, inte vilka personerna är eller ger ens minsta möjlighet att använda materialet för att efteråt identifiera personer. Det gör polisen med hjälp av de vanliga övervakningsfilmerna i så fall och efter domstolsbeslut när kriminella efterspanas. Thales har också system för ansiktsigenkänning med mycket hög precission. Men det är en helt annan historia som RT-Forum återkommer till längre fram.
– Vårt system visar människorna i tåget som skelett eller streckgubbar skulle man kunna beskriva det som. Bara människornas antal räknas, ingenting annat, säger Amaury Jourdan.
Det som behövs är en dator ombord på fordonet som sedan sänder informationen till en server på samma sätt som exempelvis kamerorna sänder sin information.
– Systemet vet alltså exakt hur läget är i ett pendeltåg vid stationen innan det kommer fram där du själv står. På stationens display kan du se vilka vagnar i tåget som erbjuder mest plats och därmed ingen trängsel.
Att undvika trängsel har blivit mycket viktigt under pandemin. Men enligt Amaury Jourdan är den här tekniken en bra investering även på lång sikt. Att kunna hålla koll på trängsel kommer att vara till nytta även sedan pandemin äntligen klingat av.
Förutom detta att ge information till passagerarna så att de kan pricka in vagnar eller bussar med mest utrymme så kan informationen till trafikledningen användas till att ta in fler bussar vid behov. Eftersom systemet även kan användas för att ställa prognoser går det också att agera proaktivt vid tidpunkter eller händelser när många fler resenärer kan väntas. Eller omvänt när det blir ovanligt få som åker.
Thales system för att räkna passagerare är redan i drift på en av Singapores tunnelbanor där det har visat sig fungera precis som det var tänkt, enligt Amaury Jourdan.
Men på vilka trafikslag kan tekniken egentligen användas på det här sättet?
– Framför allt är det tänkt att användas där antalet passagerare är stort och där kollektivtrafiken har hög kapacitet, det är ju där det kan bli trångt. Så i tunnelbanor och olika typer av pendeltåg. Ännu har tekniken inte används för spårväg eller buss men tankar på en använda det i ett spårvägssystem är på gång i Frankrike.
Hur är det med bussar?
– Det går att använda den här tekniken även när det gäller bussar, kanske i BRT-system. Det beror ytterst på hur bussarna är utrustade, alla har inte kameror även om det blir allt vanligare. Finns det kameror i bussarna går det att montera in vår dator i bussen och använda våra algoritmer för att räkna passagerarna i bussen, se hur många som går på och stiger av. Men vi har ännu ingen busskund för systemet.
Inom Norden verkar det största intresse för Thales kollektivtrafikteknik i Norge så här långt. Då handlar det om tunnelbanan i Oslo och regionaltåg. Men det borde vara intressant även för Stockholms spårbundna kollektivtrafik liksom för den i Köpenhamn.
– Det som händer nu är att vi fortsätter att utveckla vår teknologi och vår algoritm som är kärnan i det här systemet, säger Amaury Jourdan. Det handlar om att ytterligare förenkla för våra kunder och göra det ännu enklare att integrera vår teknik med operatörerna befintliga system.
Thales har givetvis konkurrenter när det gäller system för att hålla koll på antalet passagerare. Men de flesta har system som bygger på att hålla koll valideringen av biljetter, inte på hur många personer som faktiskt kliver på och av fordonen.
– Det finns också system för spårfordon som mäter vikten på tågen och därigenom får fram en ungefärlig siffra på hur många resenärer som finns ombord. Men den metoden är inte någon bra lösning som vi ser det eftersom den är mycket ungefärlig. Därför tror vi att många borde vara intresserade av vårt system som både är helt exakt och dessutom enkelt och ekonomiskt att integrera i kollektivtrafikens befintliga system.
Thales system kan också kopplas till de befintliga system som validerar biljetter om så önskas, det är inga problem alls, enligt Amaury Jourdan. Med de uppgifterna får vi fram hur många personer som finns i kollektivtrafiken just där vi mäter och just vid den tidpunkten.
Han påpekar också att det finns en rad andra intressanta produkter för aktörer inom kollektivtrafiken: System för att skapa en smartare infrastrukur, service och underhåll samt system för förarlös drift i spårtrafiken. Till det kommer system för att öka säkerheten i kollektivtrafiken.
FAKTA/Amaury Jourdan
Vice President samt teknisk chef för marktransportsystem i Thales. Amaury Jourdan har lång erfarenhet av arbete med nätverk, kommunikation, säkerhet liksom inom transport. Han leder arbetet med innovationer och digitalisering när det gäller signalsystem för järnväg och övervakningssystem. Det handlar om sensorteknik, artificiell interlligens (AI), cybersäkerhet – allt med starkt fokus på den totala säkerheten.
Amaury Jourdan har en examen från École Polytechnique and Telecom Paris. Han har också varit ledamot av IHST Ministry of Research Scientific Mission 2012.
FAKTA/Thales
Ett franskt IT- och säkerhetsföretag med mer än 83 000 anställda i 52 länder, däribland i Sverige. Största marknaden är Europa som står för 65 procent.
Omsättningen anges inte, däremot orderstocken som var 34,4 miljarder euro 2020 motsvarande drygt 345 miljarder kronor. Sverigechefen Håkan Ahlström brukar säga att det är världens största okända företag.
Inom kollektivtrafikområdet har Theles levererat system till mer än 100 metrosystem i drygt 40 städer.