23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Klassisk minibuss fyller 70

För 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen "Special Version" på den internationella bilutställningen IAA i Frankfurt - kanske den minsta bussen som gått i turisttrafik.

TEMA FORDONSNOSTALGI

Det var alltså 19 april 1951 som bussen presenterades första gången. Den har sedan dess fått bara många namn, "Folkabussen" rätt och slätt men den är också internationellt känd som "Samba", eller "Lyxbussen" på svenska. Totalt tillverkades 100 000 fram till 1967, och för att bli ägare till en idag är det inte ovanligt att man får betala ett sjusiffrig belopp. 

Men förr i tiden var faktiskt den här modellen en buss som användes av bussföretag som körde turister med den. Små grupper givetvis men redaktören för RT-Forum var med på en sådan resa som utgick från Neustift im Stubaithal i Österrike. Åtta turister in alles samt föraren, guiden och allti-i-allon som körde den lyxiga lilla bussen genom Brennerpasset och vidare till bland annat Gardasjön, Venedig, Cortina d'Ampezzo med flera orter i italienska Alperna för att efter en vecka vara åter i Neustift. Detta skedde sommaren 1963 och att det saknades säkerhetsbälten i bussen var det ingen som tänkte på då. Alla njöt av att skåda utsikten även om det inte gick att öppna takjalusiet eftersom alla bagage låg stuvat på takräcket.

Bussen fick många smeknamn och senare under 1960-talet blev minibussen och hippiekulturen personifierad, även om bilmodellen var populär långt innan "flower power-generationen". Minibussen fanns i en enklare version men denna kallades ’"Special Version". För många är det just den så kallade Special Verison som är själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen. Men nu tar vi det hela från början:

19 april 1951 öppnades dörrarna till den första internationella bilutställningen IAA i Frankfurt efter kriget. Volkswagen satsar stort med en 1 350 kvadratmeter stor utställning där man bygger upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina av Beetle och adderar en ljusshow som trollbinder besökarna. Media kallar installationen "Volkswagen-templet" och det sätter en trend som många följer vid senare bilutställningar.

En av höjdpunkterna på mässan var förstås världspremiären av denna nya version av Folkabussen som på mässan marknadsfördes som "Special Version". Skillnaderna mot den vanliga bussen var slående och det skulle motivera prispåslaget på hela 3.000 DM. Kunder till den nya "lyxbussen" fick en exklusivare framtoning och många nya funktioner. Med tvåtonslackering, kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak var detta en buss att både titta på och titta ut inifrån. Även insidan var uppgraderad med täckta paneler och kromdetaljer. Och om man önskade underhållning till passagerarna kunde man få radion "Auto Super" monterad i instrumentbrädan.

Modellen marknadsfördes i USA under namnet Microbus "Deluxe", men på den tyska marknaden beslöt man att behålla namnet "Special Version" som senare blev "Special Model". Kunderna var dock snabba på att ge den ett coolare namn, även om namnets exakta innebörd eller ursprung inte kan fastställas idag. Namnet "Samba" kan komma från tyska "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (soltaksversion med specialinstrumentbräda) eller "Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung" (Specialversion med extra funktioner). I den holländska prislistan dök namnet "Samba" upp officiellt för första gången 1954.

Den äldsta kända Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela dess historia finns dokumenterat inklusive originalkvittot. Den första ägaren hade betalat 9.025 DM, vilket jämfört med dagens värde framstår som ett exceptionellt fynd. Men vid den tiden var den genomsnittliga årsinkomsten 3 579 DM, vilket sätter ett annat ljus på prisbilden och ger en förklaring till benämningen "lyxbuss". Idag är modellen mer eftertraktade än någonsin och det märks på priserna. På senare tid har modeller i toppskick gått för astronomiska summor på auktion. Till exempel såldes en Samba för 302 500 USD på en auktion hos Barret-Jackson år 2017.

Mer fakta om "Samba":

  • Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.

  • Modellen kommer nästan alltid tvåtonslackerad

  • Alla bilar hade totalt över 10 meter av kromlister

  • Tillvalet "M 130" innebar bortval av takfönster och soltak

  • Bilar producerade fram till augusti 1963 är 23-fönstrare, skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster.

  • Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 är en så kallad 21-fönstrare där hörnfönstren togs bort för den bredare luckan bak

  • Den första Samban hade enbart 18 kW/25 hk

  • 1953 blev Samban den första Typ 2 Volkswagen som fick en riktig bakre kofångare

  • I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093