Regeringen vill stänga Bromma flygplats, det bekräftades under en presskonferens onsdagen 21 april. Redan i höstas föreslog Swedavia att Stockholms närmaste flygplats skulle avvecklas - något som då tycktes lämpligt när det ändå inte gick några flyg till följd av coronapandemin.
Historiskt har många beslut om nedläggning av Bromma flygplats varit på gång, i alla fall som principbeslut. Men sedan avtalet om fortsatt trafik fram till 2038 har det inte kommit närmare verkligheten eftersom ett brott mot det avtalet skulle kosta multum.
Den här gången meddelas beslutet om nedläggning först genom ministrarna Per Bolund och Tomas Eneroth, klimat och miljö respektive infrastruktur. I sedvanlig anda följt av ännu ett beslut, nämligen att tillsätta en utredning som ska fastställa hur och när den principbeslutade nedläggningen kan genomföras. Det ligger nära till hans att tro att det handlar om flera år innan bostadsbyggande på Bromma flygfält kan inledas även om kollektivtrafikförsörjningen redan kan anas. Spårvägsförbindelsen är ju redan klar.
Flera är glada över regeringens principbeslut om att lägga ner Bromma flygplats. Bland dem flera politiska partiers företrädare och Naturskyddsföreningen som under årtionden arbetat för att den ska bort:
– Detta är miljöpolitik när den är som bäst. Nu försvinner en starkt subventionerad flygplats med en helt orimlig placering mitt i människors boendemiljö, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
Enligt Naturskyddsföreningen utgör Bromma flygfält den största byggbara markytan som redan är exploaterad mitt i Stockholm. Där för de medhåll av andra, bland annat företag inom bostadsbyggandet.
Mitt i en skriande bostadsbrist förstör flygplatsen möjligheten att bygga nya bostäder på mark som lämpar sig utmärkt för nya attraktiva bostäder. Den försumbara markhyran som flygplatsbolaget Swedavia betalar till Stockholms stad är en subvention till flyget med miljarder. Allt enligt Naturskyddsföreningen som samtidigt konstaterar att flygresande minskare redan innan pandemin i takt med att medvetenheten om flygets stora klimatpåverkan ökade. En nedläggning av Bromma är en naturlig följd av mer hållbara resvanor, anser Naturskyddsföreningen.
– Vi gläds över att regeringen visar handlingskraft. Flygplatsen skulle av miljö- och säkerhetsskäl aldrig kunna få tillstånd att byggas idag. Flygplanen lägger en bullermatta över stora delar av huvudstaden och den märkliga särbehandlingen flyget fått genom att få använda det här centrumläget är oförenlig med en modern miljöpolitik, säger David Kihlberg, avdelningschef klimat- och juridik på Naturskyddsföreningen.
Stockholms Handelskammare är däremot mycket skeptiska till en nedläggning av Bromma flygplats, i alla fall om det sker innan Arlandas kapacitet förstärkts tillräckligt. Samtidigt meddelar Swedavia att det inte kommer att byggas någon fjärde landningsbana på Arlanda, i alla fall under innevarande decennium, troligen inte ens under 2030-talet. Däremot pågår andra investeringar vid Arlanda flygplats när det gäller omkringliggande infrastruktur. Något som Stockholms Handelskammare gillar:
– Vi välkomnar investeringar på Arlanda men som läget är nu saknar Arlanda kapacitet att svälja Brommas trafik. Om man på allvar avser gå vidare med det här beskedet måste kraftfulla investeringar i Arlanda ske direkt. Givet Arlandas begränsningar riskerar en situation i närtid när vi saknar kapacitet för flyget. Det vore katastrofalt för Sverige, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare. Han fortsätter:
– Om man stänger Bromma innan Arlanda är utbyggt blir det negativt för hela landet. När kapaciteten tryter kommer de aktörer som betalar mest att få de attraktiva start- och landningstiderna. Sannolikt innebär det att orter ute i landet får stå tillbaka och acceptera dåliga tidtabeller, säger Carl Bergkvist.
Stockholms Handelskammare vill också tydliggöra att Bromma flygplats är ett riksintresse, inte en fråga som enbart berör Stockholms stad eller ens region Stockholm.
Var står då politikerna? Jo, här står de! De som applåderar en nedläggning är i princip Miljöpartiet och Socialdemokraterna som står för beslutet och utgör Sveriges regering. De får medhåll av Västerpartiet som jublar från regeringssidans åhörarbänk. De två övriga på regeringssidans åhörarbänk, Centerpartiet och Liberalerna, har senare sällat sig till dem som inte vill lägga ner Bromma flybplats, något som inte var klart 21 april men väl senare, i slutet av månaden..
De som sågade nedläggningsbeslutet direkt 21 april var endast Moderaterna och Sverigedemokraterna medan deras kompis Kristdemokraterna dröjde någon vecka innan deras ståndpunkt blev offentlig: de vill också stoppa nedläggningen av Bromma flygplats.
FAKTA/Bromma flygplats
Invigdes 1936 och har ett gällande trafikavtal fram till 2038 då flygplatsen skulle fylla 102 år. Nu kan det bli så att flygplatsen inte ens hinner uppleva sin 90-årsdag om dagens beslut efter utredningen blir ett skarpt handlingsbeslut. Flygplatsen ligger 9 km från Stockholms centrum, något som kritikerna anser är unikt i världen. Det är det dock inte, på många håll finns flygplatser som i princip ligger mitt inne i städer, två vitt skilda exempel är San Diego i USA och Merida i Venezuela.
Bromma flygplats låg förvisso ute "på landet" när den byggdes men det innebar ändå ett stort lyft att Stockholm äntligen fick en flygplats på land, föregångaren vid Lindängen i Värtan kunde bara ta emot sjöflygplan. Terminalbyggnaden byggdes för vänstertrafik så klart och det var en utmaning att anpassa den till högertrafiken 1967. Helt nyligen fick flygplatsen faktiskt spårtrafik genom Tvärbanans nya linje mot Kista. Hållplatsen Bromma flygplats möjliggör för resenärerna att välja spårvagn eller buss vid färd till och från flygplatsen.