Det är tredje gången som ett frival utreds. Vad talar för att något faktiskt händer den här gången?
- Jag hävdar inte att vår konsekvensbedömning är perfekt, men ingen har gjort en så omfattande konsekvensanalys tidigare. Vi har granskat alla de olika delarna, såväl ekonomiska som miljömässiga och aspekten kring brottslighet. Vi har utrett och försökt svara på vilka konsekvenser som ett införande av frival kan komma att innebära, säger Ethel Forsberg och fortsätter:
- Det är också så att detta redan genomförts i många länder, inte minst i våra grannländer. Vi visar på hur det fungerat i dessa länder i tio till femton år och det stärker vår konsekvensanalys. Den ekonomiska bilden är att företagen kommer att kunna minska sina kostnader. Miljömässigt kommer resurshushållningen och återvinningen att öka och mindre blandat avfall kommer att gå till förbränning. Vi skapar möjligheter för entreprenörer och andra aktörer som vill utveckla nya affärsmodeller inom cirkulär ekonomi.
- När det gäller brottsligheten har vi konstaterat att tillsynen är väldigt låg och i princip bara reaktiv. Kommer det in en anmälan så följs den upp, men man har väldigt liten tillsyn inom avfallsområdet i övrigt. Med det system vi föreslår skapas en transparens som gör det lättare för tillsynsmyndigheter att utöva sin tillsyn, men även underlättar för alla andra, företag, media och vanliga konsumenter, att se vilka som hanterar vad. Här finns möjligheter för kommunerna att lägga miljösanktionsavgifter, återkalla frival om någon inte sköter sig och så vidare. Jag tror att de farhågor och den oro kring frågan som framförallt finns hos de kommunala aktörerna är obefogad, konstaterar Ethel Forsberg.
Vad händer nu?
- Processen är den vanliga i sådana här sammanhang. Vi lämnar över betänkandet idag kl. 13 till regeringen och sedan kommer de att behandla detta. Politiskt är ju detta en del i januariöverenskommelsen och därmed borde det finnas goda förutsättningar att man går vidare med detta, men första steget är sannolikt att betänkandet skickas ut på remiss, säger Ethel Forsberg avslutningsvis.
Om betänkandet, med nedladdningslänk:
I sin helhet omfattar betänkandet drygt 400 sidor och det kan laddas ner här. Sammanfattningen av ”Äga avfall – en del av den cirkulära ekonomin” lyder så här:
”Ett frival kan bidra till cirkulär ekonomi
Det finns många mål och strategier på området cirkulär ekonomi, och nödvändigheten av att hushålla bättre med samhällets resurser och sluta kretsloppen har konstaterats under decennier tillbaka.
Övergången till en cirkulär ekonomi beräknas ge stora ekonomiska och miljömässiga fördelar i form av lägre kostnader, ökad sysselsättning, mindre resursförbrukning och lägre klimatutsläpp. Forskning framhåller dock att förutsättningarna för en fungerande cirkulär ekonomi, liksom för en linjär ekonomi, behöver innehålla beståndsdelar i form av äganderätt, tydligt regelverk och konkurrens.
Eftersom ett stort ansvar ligger på verksamheterna att hitta lösningar för att förebygga avfall och avfallets hantering är det viktigt att undanröja hinder så att dessa kan jobba långsiktigt med förbättringar, samt utveckla innovationer och affärsmodeller. Verksamheterna ser möjligheter i den cirkulära ekonomin och vill kunna äga sitt avfall, och det kommunala avfallet är en del i den helheten. Även om förändringen vid införande av ett frival kommer gå relativt långsamt och inte vara dramatiskt stor, bedömer utredningen att den är strategiskt och principiellt viktig.
Vi bedömer att ett frival därmed kommer kunna förstärka verksamheternas incitament att skapa en cirkulär ekonomi.”