Franska järnvägsjätten Alstom ska leverera de nya elektriska tågen som är en del av DSB:s arbete med att byta ut hela järnvägsflottan från dieseldrivna till elektriska tåg i Danmark. Ett förvandlingsnummer som ska vara avklarat till 2030. En bred politisk majoritet har just gått med på statsägda DSB:s beslut om att välja Alstom som leverantör.
Inköpet av nya elektriska tåg är den största investeringen i DSB:s historia, och den totala investeringen uppgår till mer än 20 miljarder DKK (drygt 27 miljarder svenska kronor), med hänsyn tagen till det förväntade antalet tågsätt och deras underhåll. Detta enligt informationen i ett pressmedelande från det danska transportministeriet.
De nya elektriska tågen kommer att ersätta de nuvarande, åldrande IC3-, IR4- och IC4-tågen. De kommer således att vara ryggraden i regional trafik, som förbinder östra och västra Danmark - precis som de kommer att användas i driften av delar av den regionala tågtrafiken
– Det är en historisk dag för DSB och för kollektivtrafiken i Danmark. Med beställningen av nya elektriska tågset kan vi se fram emot att låta de gamla dieseldrivna tågen gå i pension inom några få år. Redaninom 3,5 år kommer de första elektriska tågen att levereras, säger Peter Schütze, styrelseordförande i DSB.
– Alstom är oerhört stolta över att ha tilldelats kontraktet för Fremtidens Tog av DSB. Alstom är världsledande inom hållbara transporter och det vinnande tåget kombinerar innovation, hållbarhet och unik passagerarkomfort. Vi ser fram emot att formellt underteckna kontraktet när perioden för möjligt överklagande är över, säger Rob Whyte, Managing Director, Alstom Norden.
FAKTA: "Framtidens Tog"
1 februari 2018 beslutade en bred politisk majoritet i det danska parlamentet att inleda en upphandlingsprocess för inköp av nya elektriska tåg.
Inköp av nya elektriska tåg är det tredje elementet i upphandlingsprogrammet ”Fremtidens Tog”, tidigare har det redan gjorts köp av nya ellok och nya vagnar.
Förlikningsgruppen bakom den politiska överenskommelsen om inköp av nya elektriska tåg ser ut som följer: Danmarks regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet, Venstre, Konservative, Liberal Alliance och Dansk Folkeparti. Alla dessa utgör Förlikningsgruppen som vid ett möte 12 april godkände DSB:s beslut att tilldela Alstom uppdraget att leverera den rekordstora tågbeställningen.