Vid Kammarkollegiets nyligen avslutade upphandling för inrikesflyg, baserad till fullo på miljökriterier, nådde norska flygbolaget BRA nästan max poäng i utvärderingen.
Flygbolaget håller så smått på att vakna upp ur den törnrosasömn som pandemin tvingat fram. Större delen av BRA:s tidigare inrikeslinjer kommer att börja trafikeras igen i maj, huvudsakligen till och från Stockholm Bromma Airport. Planen är att fortsätta utöka trafiken successivt i takt med att efterfrågan kommer tillbaka.
Målsättning som flygbolaget att satt upp är tugg: nämligen att vara det första fossilfria flygbolaget i världen senast år 2030, att öka biobränsleanvändningen och att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan i Sverige. Redan idag flyger BRA det klimateffektivaste regionalflygplanet i världen och erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Utöver det klimatkompenserar de för samtliga CO2-utsläpp utan extra kostnad för kunden.
BRA fick 93 poäng av 100 i den första upphandlingen helt baserad på miljökriterier för statliga myndigheter och verk som nyligen avslutades av Kammarkollegiet. Totalt fick tre aktörer tilldelningsbesked. Kriterier som gavs stor vikt i upphandlingen var flygplansflottans snittålder, flygbolagens arbete för att öka biobränsleanvändningen, utveckling av andra hållbara bränslen samt arbete för att öka användningen av elflyg.
– Jag är otroligt glad och stolt över att vi återigen blivit utvalda till att bli leverantör till samtliga myndigheter, verk och universitet i hela Sverige! Att vårt arbete sedan många år inom hållbarhetsområdet verkligen burit frukt och lett oss hit är extra roligt, säger Hans Johansson, ansvarig för företagsförsäljningen på BRA.