Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygbolag och flygplatsoperatörer världen över. Inte minst finns ett stort intresse för autonom snöröjning. Genomförda tester pekar bland annat på ökad säkerhet och bättre kostnadseffektivitet. Exempelvis har det gjorts lyckade försök med större röjningsbredd, vilket gör det möjligt att minska antalet fordon och därmed även minska miljöbelastningen. Det system som erbjuds av Øveraasen innehåller också en elektronisk övervakning som bland annat ger en översikt över utrustningens tillstånd och eventuella servicebehov.
Utrustningen har testats på Oslo flygplats sedan vintern 2018/2019. Resultatet har varit så lyckat att flygplatsoperatören Avinor nu tecknat ett åttaårigt ramavtal, värt upp till 40 miljoner euro, med Øveraasen. Den norska plogtillverkaren har i sin tur samarbetat med teknikföretaget Yeti Move som levererar det kontrollsystem som styr den autonoma operationen. Øveraasen är för övrigt en av majoritetsägarna i Yeti tillsammans med Semcon och Husqvarna, som med sin erfarenhet av autonoma grönytemaskiner valde att kliva in som delägare hösten 2019. Läs mer här.
– Kontraktet med Avinor är ett viktigt steg i utvecklingen av Yeti Move och ger bolaget en världsledande position inom autonom snöröjning på flygplatser. Detta är ett resultat av flera års samarbete med Øveraasen som maskinleverantör och Semcon som kompetenspartner, säger Peter Due, vd för Yeti Move.
Läs vad Leveranstidningen Entreprenad skrev om projektet 2016.
Hans Peter Havdal, ansvarig för Semcon i Norge, lägger till att företaget varit med på Yeti Moves resa ända från start och därmed också kunnat bidra till den mjukvaruplattform som gör autonom drift möjlig.
Avinors bedömning är att satsningen ska minska störningarna på flygplatserna under vinterperioden och underlätta för flygbolagen att hålla sina tidtabeller.
– Vi vill sitta i förarstolen när det handlar om innovationer och nya sätt att tänka. Med den här satsningen tar vi ett steg mot framtidens vinterunderhåll där självkörande utrustning är en del av lösningen. Vi är bland de första som tar det här konceptet i drift, säger Avinors vd Abraham Foss.
– Ett automatiskt koncept för vinterunderhåll tillåter oss att uppnå våra mål med mindre resurser. Slimmad organisation och automation står högt upp på vår agenda. För tio år sedan var förarlös snöröjning bara en idé på ett papper, nu har den kommit så långt att den kan tas i daglig drift.
För närvarande har Avinor runt 150 snöröjningsfordon som kan användas på flygplatserna. Nu kommer med start till nästa säsong ett tillskott med självkörande utrustning – till att börja med tolv enheter – att komplettera maskinparken, men tanken är att tekniken efter hand ska införas även i andra moment som gräsklippning och linjemålning.
Thor Arve Øveraasen, vd på Øveraasen, betonar att avtalet betyder mycket för företaget.
– Det kommer att säkra sysselsättningen för flera år framåt. Teknikutvecklingen rör sig ständigt framåt och det är flera flygplatser runt om i världen som noga följer vad som händer hos Avinor. Det här är en resa som vi väldigt gärna vill vara med på i framtiden, säger Thor Arve Øveraasen
Även Peter Due ser projektet som ett viktigt skyltfönster som kan ge ett avstamp för nya uppdrag över hela världen, men det finns ytterligare en poäng i samarbetet.
– Det roligaste är att Yeti en gång i tiden växte fram ur den vision just Avinor hade om självkörande snöröjning, säger Peter Due.