Medan första kvartalet 2021 är bättre än förra årets gick Tunga Bussligan under mars back med besked, från totalt 54 tunga bussar förra året till 20 stycken i mars, minus 63 procent.
Fabrikatet mot strömmen är Volvo som noterade 16 nyregistrerade bussar över 10 ton under mars 2021 vilket är solklart flest av de få som alls fick några nyregistreringar. Mars-tvåa blev Scania med 3 nyregistrerade tunga bussar och så fick Iveco en Crossway registrerad under mars. Alla övriga fabrikat kammade noll.
– Bussmarknaden har påverkats negativt av Coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Sammantaget blev i alla fall Tunga Bussligans första kvartal i år en framgång vilket precis som Mattias Bergman påpekar beror på upphandling av busstrafik. Det kan mycket väl bli bra siffror fortsatt under våren eftersom en rad stora upphandlingar av kollektivtrafik med buss väntar på att genomföras. Några av dem har pausats på grund av pandemin, men förr eller senare kommer de att genomföras.
Nästa gång redovisas Tunga Bussligan 4 maj. Då får vi se om något intressant händer, så missa inte att gå in på RT-Forum den dagen!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-MARS 2021
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2020 %*) |
|
Mercedes-Benz |
|
49 |
37,4 |
(10,8) |
Volvo |
|
47 |
35,9 |
(31,4) |
Scania |
|
11 |
8,4 |
(30,6) |
Iveco |
|
10 |
7,6 |
(0,4) |
Kässbohrer-Setra |
|
9 |
6,9 |
(3,0) |
BYD |
|
4 |
3,0 |
(2,5) |
MAN |
1 |
0,8 |
(16,5) |
*) Andel 2020 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2021 visas i tabellen. Även direktimporterade tunga bussar som nyregistrerats ingår i tabellen.