23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Partrex utökar sin produktportfölj

Skärande hårdmetallskär för isiga vägar? Partrex tror stenhårt på sitt nya patent, företaget storsatsar också på gummilarver och en egen produktlinje för redskapsfästen.

Hörnefors. 2019 började slitdelsleverantören Partrex sälja egna fästen för grävmaskiner och lastmaskiner.

– Vi hörde att det fanns en stor efterfrågan på bättre grejer och det har rullat på otroligt bra, säger vd Göran Sjöström.

– Vi provade olika leverantörer men vi hittade inget vi tyckte fungerade och tog därför fram en egen produktserie.

Partrex egna grindfästen, kombifästen och lastarfästen tillverkas av en extern part och säljs sedan under varumärket Robust.

Göran Sjöström lyfter särskilt fram det sidostabiliserade grindfästet, som finns i ett tiotal storlekar.

Han konstaterar att fästena lever ett hårt liv, om axlarna är genomgående  blir det svetsfogen som måste stå pall.

–  Därför är axlarna i Robust grindfästen svarvade så att de låser i sidostyckena, förklarar Göran Sjöström.

Partrex har i dag ett 50-tal olika fästen i sortimentet och enligt Göran Sjöström har det blivit riktigt bra fart på försäljningen.

– Det är vårt snabbast växande produktområde.

Partrex säljer också plogskär, under det egna varumärket Nordviq, produkter som sålt som smör i solsken, inte minst under den hittills tämligen snörika vintern.

– I omsättning har de härdade plogstålen vuxit mest av allt, säger Göran Sjöström.

– Här har vi också gått vår egen väg – alla stål ser kanske likadana ut men våra är mycket hårdare än de vanliga 500-stålen – våra är 550 brinell, hävdar han.

Vid sidan av de härdade stålen finns dock ännu hårdare produkter.

– Vi har drivit utvecklingen av hårdmetallskär och nu har vi fått patent på en helt ny typ av produkt – ett skärande hårdmetallskär, säger Göran Sjöström.

Produkten har fått namnet Vektor och till skillnad från övriga hårdmetallskär, som är tänkta för svarta, saltade vintervägar, är dessa gjorda för vita, osaltade vägar, där man normalt använt sig av härdade skär.

Vektorskären är alltså gjorda för klassiska ”Norrlandsvägar” – vita osaltade vägar som isbeläggs.

De är tunnare än hårdmetallskären för svarta vägar, de är dessutom halvtandade – för att riva bättre och hålla sandningssanden bättre kvar på vägen, förklarar Göran Sjöström.

– Vektor håller mycket längre än härdade plogskär, de tål också ojämnt slitage bättre, säger han.

Göran Sjöström pekar mot en halvtom lagerhylla – efterfrågan på Vektorskär har varit oväntat god uppger han.

– Det är ju en konservativ bransch, det här skäret blir ju lite dyrare men det håller bättre och de som provat har varit mycket nöjda.

Han noterar dock att man måste veta vad man köper.

– De här skären är alldeles för aggressiva för saltade svarta vägar – där ska man ha andra hårdmetallskär.

Partrex satsar också mer på gummilarver 2021.

– Vår kundstock vill kunna handla även gummilarver direkt från vårt lager, därför kommer vi att öka det lagret, sammanfattar Henrik Häggmark, försäljningsansvarig på Partrex.

Partrex har sålt gummilarver tidigare men nu skalar man upp – tanken är att redan från och med mars hålla ett betydligt större lager av italienska ITR:s produkter.

– Vi kommer att ha larver till det mesta, ler Göran Sjöström.

I sortimentet finns förutom de egna varumärkena Nordviq och Robust också produkter från till exempel Black Cat, ITR, Usco, Swebor Stål, Camso, Solideal, Trasteel, Combi Wearparts, Italricambi och Kennametal.

Läs mer om Partrex resa här.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078