23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Tung elbussatsning i Uppsala

Regionägda GUB köper elbussar till Uppsala stadstrafik för miljoner – Svenska Neoplan vann kontraktet.

Ledbussar från tyska MAN blir de första helektriska bussar som kommer att trafikera Uppsala de kommande åren. Detta, sedan Svenska Neoplan vunnit den upphandling av ett ramavtal för elbussar som GUB (Gamla Uppsala Buss AB) nyligen genomfört.

Värdet av affärens första del om 12 ledbussar är på drygt 75 miljoner kronor och där lär det inligt uppgift endast ha funnits två anbudsgivare – förutom Svenska Neoplan var det Volvo som låg nära 8 miljoner kronor över i budgivningen. Nu blir det alltså tyska elbussar som ska rulla i stadstrafiken i Sveriges fjärde största stad om ungefär ett år.

GUB:s första tolv batteridrivna ledbussar från MAN ska enligt plan leveras våren 2022. Men det är bara början: Ramavtalet möjliggör ytterligare beställningar av upp till totalt 60 MAN elbussar fram till som längst halvårsskiftet 2027. Räknat på priset för de 12 första bussarna så lär affären landa på drygt 375 miljoner kronor vilket i så fall skulle göra den till en av de största bussaffärerna på länge.

I köpet ingår inte bara bussarna utan där ingår också en hel del annat, från laddstationer i depå till utbildning för förare och tekniker. I utvärderingen av anbuden vägdes flera andra faktorer in i bedömningen; om garantitiden för drivlinan överstiger sex år, om räckvidden är minst 200 kilometer under normala vinterförhållanden eller om bussen drivs på två axlar räknades det anbudsgivaren tillgodo.

– Vi har medvetet väntat några år med att upphandla elbussar för att marknaden för elbussar skall mogna så att vi kan köpa bussar som är ekonomiskt motiverade med tanke på att vi redan nu kör 100 procent fossilfritt. Vi har ett behov av att våra bussar klarar ett uppdrag på över 200 km, oberoende av var i Uppsala vi kör dem, säger GUB:s vd Jonas Skovgaard.

MAN:s batteridrivna ledbuss, Lion’s City 18E, som GUB är första svenska bussbolag att beställa, har drivning på två axlar. Drivning på två axlar medför utöver förbättrad framkomlighet även fördelar genom en effektivare energiåtervinning vid inbromsning.

Elmotorerna är placerade centralt på den andra och tredje axeln, vilket enligt MAN har fördelar jämfört med navmotorer då de är mer lättillgängliga och har ett enklare utförande. Det underlättar underhåll och sänker därmed också driftskostnaderna.

–  Fyrhjulsdriften ger oss ett jämnare däckslitage och bättre fördelning av både driv- och bromskraft vilket är extra viktigt på ett elfordon eftersom en stor del av rörelseenergin återvinns vid ”el-bromsning”, säger GUB:s tekniske chef Tommy Rydbeck.

Batterierna har ett reglersystem för temperatur som är optimerat för stadsbussar. Räckvidden är minst 230 kilometer under batteriernas hela livstid. Vid gynnsamma förhållanden kan längre räckvidder uppnås.

De sammanlagt åtta batteripaketen är placerade på ledbussens tak – enligt MAN en fördel eftersom batterier placerade bak i bussen löper en större risk att skadas vid en olycka. Takplaceringen underlättar också service. Till skillnad mot en konventionell buss kan utrymmet som annars upptas av en förbränningsmotor utnyttjas för våra kunder eftersom elbussen rymmer fyra extra säten längst bak.

– Vi har i många år arbetat med att minska vårt klimatavtryck och våra miljöpåverkande avgasutsläpp. Nu när vi flyttat till en ny bussdepå öppnas möjligheten att påbörja nästa steg mot en emissionsfri trafik, säger GUB:s miljösamordnare Mikke Holmberg.

FAKTA/GUB, Gamla Uppsala Buss, tidigare även Gamla Upsala Buss

Ett av Sveriges största offentligägda bussbolag, till 100 procent ägt av region Uppsala. Tidigare var bussbolaget kommunägt.

Omsättning 2019: 478 miljoner kronor

Anstäldla: 487

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047