Den cirka 75 kilometer långa bandelen mellan Arvidsjaur och Jörn är den nordligaste av de statliga tvärbanor som förbinder stambanan med Inlandsbanan. Den enkelspåriga och inte elektrifierade bansträckan är också en av få statligt byggda järnvägar där trafiken lagts ner, vilket i princip gjordes redan 1990 även om viss trafik sedan dess skett på vissa delar.
Därmed inte sagt att bandelen är ointressant. Inte minst spelar sträckan en viktig roll i Inlandsbanans planer för framtiden. En direkt förbindelse med de tunga industrierna vid kusten skulle bland annat öka möjligheterna för Inlandsbanan att utvecklas till en prioriterad godskorridor och bland annat leda om tung godstrafik av exempelvis skogsfiber, stål och malm från stambanan.
En helt annan lösning initierades 2013 på initiativ av Skellefteå och Arvidsjaurs kommuner som efterlyste en testbana för tågteknik.
– Testbanan är ett unikt tillfälle för den europeiska tågindustrin att testa ny teknik i vinterklimat och projektet skulle generera många arbetstillfällen på orter där avflyttningen är stor, säger Rickard Carstedt (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden, Region Västerbotten.
I viss mån har tester redan inletts på sträckan närmast Arvidsjaur där SL (Storstockholms Lokaltrafik) genomfört en del vintertester för sina fordon.
När Trafikverkets styrelse 2020 fattade beslutet att upplåta sträckan till Skanska för att bedriva testverksamhet överklagades beslutet av Inlandsbanan AB. Läs mer här.
Så sent som i januari i år fastställdes dock planerna av regeringen.
Tanken var att sträckan skulle rustas upp för fyra miljarder kronor för att möjliggöra tester av tåg och järnvägsutrustning i vinterklimat och förhoppningen var att anläggningen skulle stå klar om fem år. Nu har planerna plötsligt tagit en ny vändning i och med att Skanska meddelar att de kliver av projektet.
– Det är ett mycket tråkigt och beklagligt besked. Vi fortsätter att undersöka nya möjligheter till finansiering och hoppas att någon annan aktör vill ta över projektet, säger Rickard Carstedt.
Även Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå är helt inne på att testprojektet ska drivas igenom..
– Det är viktigt att komma ihåg inför de dialoger som nu bör ta vid, att projektet med en test- och demoanläggning för framtida tågtrafik med tillhörande infrastruktur fortfarande är högintressant där såväl Sverige som EU planerar för ännu större satsningar framöver för att i framtiden möjliggöra en ökad flytt av gods- och persontrafik från väg till spår. Fortfarande är också bansträckan Jörn-Arvidsjaur en inom EU unik bansträckning för tågtest- och demos i kallt klimat, säger Lorents Burman.