Under 1930-talet lanserades idén om en tysk ”folkbil” tillgänglig för alla, vilket skulle uppnås med hjälp av lågt pris och stor stryktålighet. De prototyper som presenterades 1936 togs emot väl - ”Volksauto” var född, även om det tog några år innan produktionen tog fart.
1938 lades grundstenen till Volkswagenwerk som också i princip innebar grundandet av en helt ny stad – Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben. Den nya stgaden byggdes primärt för arbetarna i den nya bilfabriken och var tänkt som förebild för kommande städer i det tyska riket samtidigt som namnet hyllade slagordet för den nya bilen Kraft durch Freude. . 1945 byttes namnet till det nuvarande Wolfsburg.
Ett världskrig kom dock i vägen för utvecklingen i fabriken, det dröjde några år innan produktionen satte fart. När bollen – eller snarare ”Bubblan” – satts i rullning gick det desto snabbare. Fabriken blev snabbt alldeles för liten för att klara produktionen. Detta i synnerhet som nästa succé inte var långt borta. 1950 fick nämligen ”Bubblan” sällskap av den transportör som kom att kallas ”Folkabussen”.
Efter kriget hade försäljningen av Bubblan slagit alla tänkbara rekord i Tyskland och 1955 passerades milstolpen en miljon tillverkade bilar. Eftersom Folkabussen samtidigt kom att spela en väsentlig roll, inte minst som transportör av gods och varor i en tysk ekonomi i snabb tillväxt, fattades beslut om ytterligare en fabrik.
Enligt företaget ansökte mer än 235 städer och kommuner i Tyskland om att få den nya produktionsanläggningen. Valet föll på Hannover, mindre än 100 kilometer bort. När beslut om en ny fabrik fattades tog det bara ett år innan produktionen av Folkabussen kunde påbörjas 1956 i de nya lokalerna.
Bygget kom igång under vintern 1954-55 och redan i mars 1955 var arbetsstyrkan uppe i cirka 1 100 personer. En mindre provisorisk stad växte upp på fabriksområdet med kontor, bostäder, matsalar och försäljare. Med vårvärmen uppstod nya svårigheter på marken som blev allt lerigare i takt med att temperaturen steg. Stora mängder trä gick därför åt för att bland annat byggnadsmaterialet skulle kunna levereras och förvaras.
Med hjälp av bland annat 28 stora kranar och 22 stora blandare som levererade sammanlagt cirka 5 000 kubikmeter betong varje dag var väggarna efter tolv veckors byggande fyra meter höga. Under projektets flyttades 1 750 000 kubikmeter av jord flyttas, något som vid denna tid motsvarade ungefär 256 000 fullastade lastbilar. Allt enligt statistik som tillhandahållits av Volkswagen.
1955 var personalstyrkan på bygget uppe i 2 000 personer samtidigt som den personal som så småningom skulle arbeta i produktionen började sin introduktion. Varje morgon klockan 04.10 gick ett specialchartrat tåg till Wolfsburg med personer som fick träna på att bygga Folkabussen.
Förberedelserna var minutiösa och organisationen omfattande. Bedömningen var att det krävdes 3 000 anställda för att säkerställa en smärtfri produktion redan från start. I februari 1956 har det nya tio kilometer långa dubbelspåret till fabriken kopplats till det ordinarie spårnätverket och 8 mars 1956 startade serieproduktionen.
Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphör, har 1,8 miljoner bussar hunnit produceras. Fram till dags dato har, enligt Volkswagen mer än 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som i dag tillverkas i sin generation 6.1.
Men historien tar inte slut där. Fabriken, som i dag täcker en yta på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter, motsvarande ungefär 150 fotbollsplaner, och sysselsätter ungefär 14 800 personer, står inför en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID Buzz nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider och fullt elektriska modeller, tillsammans med traditionella drivlinor.
– I tillägg, med start 2024, kommer anläggningen i Hannover att producera elbilar i premiumsegmentet (D-SUVs) för andra märken i gruppen. Utvecklingen av anläggningen är ett exempel på transformeringen av hela gruppen. Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Group understryker detta med den nyligen tillkännagivna investeringen på 680 miljoner euro för produktionen av D-SUV:en, säger Carsten Intra, styrelseordförande för Volkswagen Transportbilar.
Korta produktionsfakta
Antal tillverkade fordon i Hannover
- 1956-2021 (T1-T6.1) 9 228 000
- 1974-1975 (Beetle, Type 181) 43 000
- 1975-2003 (LT 1, LT 2) 810 200
- 1989-1995 (Taro) 61 000
- 2012-2020 (Amarok) 176 500
- 2017-2020 (e-Crafter) 1 500
Källa: VW