Det är nämligen Sverige som är världens hållbaraste turistdestination enligt en färsk undersökning som den välkända turistmässan ITB i Berlin publicerat. Resemässan, som genomfördes 12 mars helt digitalt och coronasäkert, sägs vara världens största fysiska resemässa, nu kanske även den största digitalt genomförda mässan under det gångna coronaåret.
Sverige är alltså världens mest hållbara turisdestination, något som förhoppningsvis kan komma även de svenska turistbussföretagen till nytta då allt fler resenärer globalt gillar hållbara destinationer. När resandet äntligen kommer igång igen vilket lär inträffa när vaccinationerna nått flertalet så kommer turisterna tillbaka igen – och då gärna se landet med turistbuss, det hållbaraste sättet att ta sig runt på.
Fler länder i Norden ligger också i topp, efter Sverige kommer Finland, Österrike, Estland och Norge. De är de här länderna som är världens fem mest hållbara turistdestinationer. Detta enligt den undersökning som det internationella undersökningsföretaget Euromonitor International genomfört. En undersökning som även visar att drygt 66 procent av världens konsumenter vill agera mer hållbart. Vilket borde innebära att allt fler riktar sina turistblickar mot Sverige.
Euromonitor International har jämfört 99 länders hållbarhet inom miljö, social och ekonomisk hållbarhet, transporter, boende, risker och efterfrågan på hållbar turism.
– Att Sverige toppar globala rankinglistor kring hållbarhet är mycket glädjande, speciellt när vi vet att allt fler konsumenter och turister i världen vill leva, agera och resa mer hållbart, säger Susanne Andersson Pripp, tf vd för Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden. Hon fortsätter:
– Det uppmärksammade, svenska, hållbarhetsfokuset kommer är och att bli en stark och solid konkurrensfördel när det globala resandet tar fart igen. Vi ser att allt fler länder, destinationer och aktörer har insett potentialen som hållbarare turism medför och det pågår just nu stora satsningar och förberedelser runt om i världen för att kunna marknadsföra hållbarare upplevelser, när tiden är mogen för detta.
Fotnot. Visit Sweden som är Sveriges marknadsföringsbolag arbetar konsekvent med att lyfta fram det hållbara Turistsverige i sin kommunikation för att locka fler att turista i Sverige.