23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Scanias resultat halverades

Fordonstillverkaren Scanias bokslut för 2020 är nu klart och visar på en kraftig nedgång – resultatet halverades jämfört med föregående år.

Helåret för Scania backade såväl omsättningsmässigt som resultatmässigt. Omsättningen sjönk från 152,4 miljarder kronor 2019 till 125,1 miljarder kronor 2020. Samtidigt noteras en i det närmaste halvering av resultatet, 8,9 miljarder kronor 2020 som ska jämföras med 17,5 miljarder kronor 2019.

Men det finns en ljusning i sikta för fordonstillverkaren: Fjärde kvartalet 2020 gick riktigt bra med en nettomomsättning i nivå med samma period föregående år och – faktiskt – en liten resultatökning. Och just nu ser det ljust ut för Scania, enda orosmolnet är om det skulle bli nya tuffa restriktioner i andra länder som i så fall kan komma att påverka tillgången på nödvändiga komponenter och reservdelar. Om så skulle ske kan det bli problem att få fram beställda fordon till kunderna. Under tiden har bolaget anställt många nya medarbetare och allt ser på det hela taget ljusare ut nu än på länge.

Annat var det under stora delar av det tuffa pandemiåret. 2020 präglades alltså av coronakrisen och koncernen kämpade hårt för att stötta sina kunder med service och reservdelar för att säkerställa att de kunde hålla sina verksamheter igång. Andra halvåret förra året blev det bättre för lastbilarna medan bussarna fortsatt gick trögt.

Sammanfattning av helåret 2020

• Nettoomsättningen minskade med 18 procent till 125 125 miljoner kronor (152 419)

• Rörelseresultatet minskade med 49 procent till 8 887 miljoner kronor (17 488)

• Kassaflödet uppgick till 9 180 miljoner kronor (10 994) för Fordon och Tjänster

• I det fjärde kvartalet minskade nettoomsättningen med 6 procent till 36 282 miljoner kronor (38 604) och rörelseresultatet ökade med 1 procent till 3 638 miljoner kronor (3 599)   

Henrik Henriksson, vd för Scania kommenterar bokslutet i en presskommunikét:

– 2020 präglades av pandemin och vi kämpade hårt för att stötta våra kunder med service och reservdelar för att säkerställa att de kunde hålla sina verksamheter igång. Vårt fokus låg naturligtvis också på att hantera de operativa och finansiella effekterna på vår egen verksamhet i takt med att vi mötte dramatiska fluktuationer i efterfrågan och störningar i leverantörskedjan som ett resultat av covid-19. Vi lyckades snabbt bromsa kostnaderna och hålla i kassan när pandemin började påverka vår orderingång och leveranskapacitet. Pandemin har också påskyndat behovet av att se över kostnadsstrukturen i ljuset av Scanias långsiktiga ambitioner. För att fortsätta kunna göra stora investeringar i ny teknik som stöttar omställningen till ett hållbart transportsystem tvingades vi fatta svåra men nödvändiga beslut, vilket resulterade i nedstängning av produktionsanläggningar och personalminskningar.

– Mot andra halvåret 2020 kom efterfrågan på lastbilar tillbaka med kraft medan den fortsatte svagt för bussar. Under fjärde kvartalet 2020 var fordonsleveranserna nästan åter i nivå med föregående år. Kassaflödet för fordon och tjänster var starkt tack vare Scanias princip om kundorderstyrd produktion och en effektiv lagerhantering. Arbetet med att omvandla vår kostnadsstruktur fortsatte i det fjärde kvartalet. Inom finansiella tjänster återgick kundernas behov av att lägga om sina betalningar av finansiella kontrakt till mer normala nivåer under andra halvåret 2020, och under fjärde kvartalet hade de allra flesta av våra kunder återgått till tidigare betalningsplaner.

– Data från uppkopplade Scania-fordon visar att det finns en fortsatt god transportaktivitet särskilt inom segmenten fjärrtransporter, distribution och anläggning men även för stadsbussar. Det vittnar om ett investeringsbehov, vilket också återspeglas i våra orderböcker. För lastbilar ökade orderingången med 55 procent under fjärde kvartalet jämfört med samma period föregående år. Efter en tuff start av föregående år är vi nu i en styrkeposition med god kostnadsstruktur, redo att dra nytta av en stigande efterfrågan. Trots att efterfrågan ser bra ut är situationen i leverantörskedjan dock ansträngd på många områden, vilket orsakar produktionsstörningar och ökade kostnader. Den pågående covid-19-pandemin fortsätter naturligtvis också att skapa osäkerhet.

Under detta turbulenta år har vi hållit blicken stadigt på vårt åtagande att göra vår produktportfölj fossilfri. Scanias förmåga att leverera både här och nu och samtidigt utveckla morgondagens fossilfria transportsystem sattes verkligen på prov under 2020. I september lanserade vi vårt första helt elektriska lastbilsprogram som kommer att spela en viktig roll för att nå Scanias klimatmål. Vi har dessutom lovat våra kunder att lansera åtminstone en ny elektrisk produktapplikation inom buss- och lastbilsegmentet varje år. År 2025 förväntar vi att elektrifierade fordon kommer att stå för cirka 10 procent av vår totala fordonsförsäljningsvolym i Europa och 2030 förväntas 50 procent av våra totala fordonsförsäljningsvolymer vara elektrifierade.

Läs också om den mutskandal som Scania är inblandade i, klicka HÄR!

FAKTA/Scania

Ägs via Tration Group SE av tyska Volkswagens AG. Tration Group samlar ägarens tillverkare av tunga fordon för transporter. Det allra största delen av Scanias produktion är lastbilar, trots pandemin levererades 66 900 lastbilar under 2020. Bussar utgör en betydligt mindre del av produktionen, totalt 5 200 (7,2 procent av samtliga tillverkade fordon) och av alla de bussarna levererades knappt 500 till svenska kunder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078