23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Skavsta nära nedläggning

Det blir inga statliga stödpengar till privatägda Skavsta flygplats i Nyköping – det stod klart efter ett uttalande av infrastrukturministern. Läget är nu riktigt illa.

Skavsta flygplats drivs av privata franska flygplatsaktören Vinci Airport som äger merparten av flygplatsen, resten står Nyköpings kommun för. Flyget i allmänhet har drabbats hårt under pandemin och Skavsta i synnerhet eftersom mesta verksamheten är charterflyget som står i det närmaste helt stilla. Om inga stödpengar kommer snart kan flygplatsen gå omkull inom kort, därför har Nyköpings kommun vädjat om stöd men hittills fått kalla handen av regeringen.

Skavsta har haft ekonomiskt tungt redan före pandemin. Nu står allt i princip stilla, ingan intäkter medan utgifterna finns kvar. Ett läge som drabbat många inom hela rese- och transportsektorn.

Men infrastrukturminister Tomas Eneroth har tydligt sagt att det inte är tal om statligt stöd till Skavsta och han ser heller inga problem med att en eller annan svensk flygplats försvinner. Regeringens ambition är i stället att se till att transporter som är samhällsviktiga kan bibehållas och i det begreppet ryms inte charter- och annan turisttrafik uppger ministern till media.

Så nu klämtar klockorna ödesmättat för Skavsta, uppstickarflygplatsen som byggdes där nedlagda flygflottiljen F11 låg. Mycket bra startbanor fanns alltså från början men den civila flygplatsen har skapats genom många stora investeringar i infrastruktur i form av vägar, parkeringsplatser, hotell och terminalbyggnader. Men där är det mycket tomt just nu eftersom trafiken i stort sett ligger nere sedan Ryanair upphörde att använda Skavsta som ett av sina nav.

Nyligen kom också Trafikverkets reviderade förslag om nya stambanor där inget av de bantade alternativen kommer att angöra eller ens komma i närheten av Skavsta som det var tänkt i den tidigare presenterade Sverigeförhandlingen. Flygbussar har hela tiden trafikerat Skavsta, för närvarande är det Vy som normalt kör den trafiken som dock är inställd tills vidare på grund av situationen.

Skavsta fungerade länge tämligen väl med lågprisbolagen Ryanair och Wizair som gick trafik till en rad flygplatser i Europa. Dessutom fanns charterflyg och företrädarna för flygplatsen lanserade den ofta som enda möjliga alternativet till att bygga ut Arlands flygplats. Skavsta skulle bli Storstockholms södra flygplats med järnvägsstation på nya stambanan Stockholm-Jönköping. Därav namnet Stockholm Skavsta. 

FAKTA/Skavsta flygplats

Marknadsföringsnamn: Stockholm Skavsta Flygplats AB, IATA-kod NYO

Öppnades: 1994

Landningsbanor: 2 – den ena 2 880 meter, den andra 2 040 meter

Ägare: Vinci Airport SAS*:90,1 procent

Nyköpings kommun: 9,9 procent

Rörelseresultat 2019: - 51,9 miljoner kronor

Anställda 2019: 142

Inga siffror senare än så finns för närvarande tillgängliga

*) Egentlig ägarstruktur: Stockholm Skavsta Flygplats ligger under Airport Wordlswide Sweden Holding AB som är ett helägt dotterbolag till det franska ägarbolaget Vici Airports SAS.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14