ANALYS
Ett år efter att pandemin bröt ut kan mobilteleaktören Tre dela med sig av rörelsedata som visar att storstadsborna i hög utsträckning undvikit kollektivtrafikens morgonrusning under året. Ny data visar dock på en ökning med 20 procentenheter när det gäller mobiltelefoner i rörelse runt centralstationerna i våra största städer. Ökningen påminner om den kraftiga ökning som skedde tidigt under hösten 2020 när sommaren hade minskat smittspridningen märkbart. Då visste ingen om eller när en andra våg skulle slå till...
Folkhälsomyndigheten införde de första restriktionerna för att motverka smittspridningen av Covid-19 för ett år och en vecka sedan. Tre har under året, vecka för vecka, analyserat anonymiserad nätverksdata för att se hur väl svenskarna följt restriktionerna, i det som kallats Jobbindikatorn. Nu har mobilteleaktören presenterat sin årssummering samt ett interaktivt verkstyg, där alla som vill själva kan se och jämföra hur väl invånarna i landets största städer följde Folkhälsomyndighetens rekommendationer och undvek trängsel i kollektivtrafiken under 2020.
– När vi tittar tillbaka på året ser vi att bortsett från en tioveckorsperiod i början av hösten så har antalet människor i morgonruschen legat på nivåer under hälften av en normalvecka före pandemin. De senaste veckorna kännetecknas av tydliga ökningar, om än från lägre nivåer, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre Sverige.
Den uppskattningen stämmer väl överens med det bortfall av biljettintäkter som noterats av huvudmännen för de svenska regionernas kollektivtrafik.
Ett år med tre faser. Den första fasen inleddes när de första restriktionerna infördes i början av mars 2020. Då minskade antalet människor i storstädernas morgonrusning drastiskt. I Stockholm var endast 39 procent i rörelse i kollektivtrafikens morgonrusning jämfört med en normalvecka före restriktionerna. I Göteborg var motsvarande siffra 45, i Malmö 50 och i Uppsala 59. I maj ökade trafiken något för att under sommaren komma ned på trafik som var en bra bit under hälften av normalveckan.
Den andra fasen inleddes efter semestrarna när jobb och skola drog igång, då ökade antalet kraftigt. I Stockholm, Göteborg och Malmö var man uppe på nivåer som motsvarade 70 procent av normalveckan och i Uppsala upp mot 100 procent. De höga nivåerna höll i sig ett par veckor till den andra vågen slog in över landet och trafiken började minska igen.
Den tredje fasen inleddes när nya restriktioner återigen sattes in i slutet av oktober, då sjönk antalet människor i kollektivtrafiken drastiskt till lika låga, och i vissa fall lägre, nivåer än i mars. Under årets sista vecka uppmättes de lägsta siffrorna under året i samtliga städer.
Inledningen av 2021 visar tydliga ökningar i storstäderna. I Stockholm har antalet människor i rörelse ökat med 21 procentenheter från slutet av förra året och är nu på nivåer som motsvarar 33 procent av en normalvecka. Även Göteborg och Malmö visar liknande ökningar, upp till 39 procent i båda städerna. Uppsala ökar ännu mer, upp till hela 71 procent av en normalvecka.