– Spanien är Europas näst största biltillverkare och här finns stor kunskap inom automotive. En etablering här skulle vara väldigt välplacerad för Inziles del. Om förhandlingarna går i lås kommer det att vara möjligt att producera upp till 5 000 Inzilefordon per år med start i början av 2022, säger företagets vd Ragnar Åhgren.
– Vi ser det här som ett effektivt sätt att relativt snabbt komma igång med produktion och leverans av våra fordon i den södra delen av Europa där efterfrågan är stor, menar Ragnar Åhgren.
Tillsammans med en spansk initiativtagare har företaget lagt fram sitt expansionsprojekt för statliga och lokala myndigheter med önskemål om att delta i "Decarbonization Hub" i Zona Franca, Barcelona. Det är ett strategiskt och innovativt öppet projekt för industriell omvandling av området. Denna så kallade D-Hub är inriktad på elfordon och andra industri-, logistik- och techföretag med innovativ och hållbar profil i förhoppning om att samla expertis som bland annat genom samverkan kan bidra till skapandet av nya arbetstillfällen.
– En produktionsanläggning i detta traditionella fordonscentrum kommer också att underlätta för oss att hitta rätt distributionskanaler för avsättning av den producerade volymen, säger Inziles sälj- och marknadschef Klas Åhgren.
Samtidigt är bedömningen att området, med sina befintliga fordonstillverkare också har ett betydande nätverk av väletablerade underleverantörer.
Pro4 är en eldriven lätt lastbil – ett nischsegment inom fordonsindustrin som väntas växa snabbt de kommande åren. För att stå bättre rustat inför framtiden beslöt företaget nyligen om att genomföra en nyemission på 127 miljoner kronor. Tillskottet ska bland annat användas till investeringar i teknologisk utveckling av produktionsanläggningar, fordon och kundplattformar samt produktions- och affärsutveckling.
Ett väsentligt led i strategin är en internationell expansion som just påbörjats genom etableringen av ett säljbolag i Norge.
– Vår första kund och storägare Bring är baserad i Norge och ägs av norska Posten. Vi följer alltså med Bring till deras hemmamarknad, vilket känns som en bra bas att bygga på, säger Klas Åhgren.
Redan nu planeras alltså ytterligare ett jättekliv genom etableringen av produktion i Barcelona. Företaget hoppas att med dagens tillverkningskapacitet kunna komma upp till fyra fordon per arbetsdag under andra halvåret i år. Om Barcelonaprojektet går igenom tillkommer alltså kapacitet att tillverka ytterligare 5 000 fordon på årsbasis med start redan nästa år.