Effekterna av coronan på resandet har varit ytterst påtagligt: Betydligt färre åkte med och många av dem som ändå åkte valde att strunta i att betala, något som var möjligt på de håll bussarnas framdörrar stängdes. Generellt har resandet minskat i hela Sverige och frågan är då om och när resenärerna kommer tillbaka.
– Det enda vi har i dagsläget är gissningar och kvalificerade sådana spår en bestående nedgång med 20-30 procent, säger Lena Winslott Hiselius.
Kollektivtrafiken har främst förlorat resenärer till biltrafiken men också till gång och cykel. Distansarbetet som just nu är vanligt kommer att fortsätta – inte lika mycket som under 2020 men fler kommer att jobba hemifrån en eller några dagar i veckan även sedan pandemin är över. Dessvärre pekar de gjorda prognoserna på att vi kan vänta oss en bestående andel högre andel biltrafik efter pandemin jämfört med exempelvis 2019.
– Hur eländig den här pandemin än har varit så ger den oss möjlighet att göra ett avstamp och formulera en ny vision för kollektivtrafiken, säger Lena Winslott Hiselius.
Hon skissar upp en vision som utgår från klimatomställnings behov som Sverige och resten av världen så väl behöver. Utmaningen är att kunna hantera lägre resandevolymer och därmed en minskad andel kollektivtrafik av det totala resandet med resenärernas större krav – samtidigt som ekonomin blir allt mer ansträngd. Ingen kommer att vilja resa lika tätt som förr när pandemin är över, samtidigt kommer resenärerna att kräva mer trygghet, högre tillgänglighet och större pålitlighet i trafiken för att välja kollektivt resande.
För att klara detta lyfter Lena Winslott Hiselius att det krävs nya finansieringsformer, differentierad taxa och teknik för att sprida ut resandet över dagen. Allt detta finns att läsa i K2:s antologi ”Omstart för kollektivtrafiken” som finns att ladda ner från K2:s hemsida.
En intressant möjlighet som Lena Winslott Hiselius själv lyfter är bildandet av arbetshubbar efter pandemin, en samlingspunkt med bra kollektivtrafik mellan hemmet och den tidigare arbetsplatsen där den sociala interaktionen kan komma tillbaka.
Frågan om Kollektivtrafikens återkomst kommer att noga behandlas under Kollektivtrafikdagen 19 maj, ett branschmöte som är helt coronasäkert. Läs mer om det på kollektivtrafikdagen.se!