23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Fem snabba frågor…

...till Maria Nyman som är ny trafikdirektör för Skånetrafiken sedan 1 februari efter Linus Eriksson som blivit vd för Öresundsbrokonsortiet .

1  Hur gick det till när du fick jobbet som trafikdirektör för hela Skånetrafiken?

– Jag har jobbat på Skånetrafiken sedan mitten av 2019 och fick  i somras reda på att vår dåvarande  Trafik Direktör Linus Eriksson skulle sluta hos oss på Skånetrafiken. Redan då började tanken gro att jag ville söka jobbet och på så sätt vara ännu mer delaktig och sätta min prägel på att utveckla kollektivtrafiken i Regionen.

– Efter en ganska lång process och efter flera intervjuer och tester fick jag till slut frågan av vår regiondirektör för Region Skåne om jag ville bli Skånetrafikens nya Trafikdirektör. Jag sa ja såklart!

2 Vilken nytta har du av dina tidigare erfarenheter från tåg- och flygsidan?

– Jag skulle säga att jag har stor nytta av både tåg och flyg. Det är stor fokus på punktlighet vilket innebär att det krävs kunskap om vilka faktorer det är som påverkar punktligheten. Tidtabellen och hela planeringsprocessen, tillgången till fordon, tillgång till personal och hantering av störningar och inte minst att arbeta med ständiga förbättringar kommer att vara lika relevant i mitt jobb som trafikdirektör.

– Flygplansresenärer har mycket gemensamt med tåg- och buss-resenärer – man vill kunna lita på att komma fram säkert och i tid till sin destination och bli väl bemött och omhändertagen på sin resa. Och man vill ha snabb och relevant information om det skulle inträffa en störning. Både flygbranschen och kollektivtrafiken är branscher där kunderna ställer hårda krav på leverans. Vi kan alltid bli bättre – och det ser jag fram emot att bidra till.

3 Pandemin fyller snart ett år – hur har den påverkat kollektivtrafiken i Skåne?

– Vi har ett stort tapp av antalet resenärer i hela Skåne. Vi konstaterade att vi just nu är nere i 2005 års resande siffror. Jämför man resandet 2020 med 2019 har vi ett resandetapp på hela 37,9 procent.

– Eftersom vi kör trafik över Öresundsbron till Danmark påverkades ju vi akut av de nya gränsreglerna för pendling som infördes i Mars 2020. Det innebar inte bara en utmaning för våra pendlare över sundet utan även för våra trafikföretag och Trafikverket att snabbt ställa om och planera om delar av tidtabellen. Det påverkade inte bara Danmarkspendlarna utan eftersom vi är ett nätverk så påverkades även andra linjer. Och när det gäller våra bussresenärer så har uppfattningen av vad som är trångt ombord ändrat sig radikalt. I och med att framdörrarna har stängts och flera av de främsta sätena stängts av blir det mindre plats än vanligt ombord. Det gör att många som kan väljer bort bussen. Efter att Folkhälsomyndigheten rekommenderat att man bara ska resa kollektivt om man verkligen behöver så har även detta bidragit till det låga resandet som i sin tur påverkar Skånetrafikens ekonomi drastiskt.

– Men pandemin har utmanat vår kreativitet och vi har utvecklat nya biljettyper och tagit fram  nya funktioner på hemsidan och i vår app för att våra kunder ska kunna följa vilka avgångar som riskerar att ha hög beläggning.

4 Kan du nämna vilka visioner du har inför framtiden bortom pandemin?

– Jag vill fortsätta skapa en attraktiv kollektivtrafik och fokusera på att det är det hållbara sättet att resa, inte minst ur ett miljöperspektiv. Kollektivtrafiken måste kunna ställa om till det ”nya normala” och allt vad det kan innebära gällande till exempel flexibla erbjudanden när resandemönstret ändras i pandemins kölvatten. Vi har fortsatt fokus på att minimera trängsel och öka trygghet. Fokus på punktlighet kommer naturligtvis fortsatt att vara ett prioriterat område och självklart en bra standard på våra fordon.

5 Slutligen, hur ofta brukar du själv resa kollektivt nu – och före pandemin?

– Innan pandemin så åkte jag kollektivt i stort sett varje dag, både buss och tåg. Skånetrafiken har sitt huvudkontor i Hässleholm och jag bor i Malmö. Jag gillar att ta upp datorn på tåget och starta dagen redan på väg till jobbet. Det är väl använd tid. Dessutom reser jag med vår produkt dagligen och får uppleva allt som våra kunder upplever, både bra erfarenheter men också störningar i trafiken. Det gör att jag ständigt reflekterar över vad som kan bli bättre och vad jag är nöjd med.

– Nu jobbar många av oss, med några få undantag hemifrån, vilket innebär att jag inte reser alls lika mycket. Behöver jag resa, försöker jag undvika rusningstrafik och lämna plats till dem som verkligen måste resa.

– Men jag saknar både kollegor och att våra ”på väg”. Och jag ser fram emot att pendla kollektivt igen så snart det är läge.

FAKTA/Maria Nyman

Ny trafikdirektör för Skånetrafiken sedan 1 februari. Maria Nyman är dock inte ny inom organisationen, hon har sedan 2019 varit ansvarig för Pågatågen och Öresundstågen. Dessförinnan var hon under över tio år på flygbolaget BRA Sverige. Mara Nyman har lång erfarenhet av operativt arbete som projektledare, chef och övrig ledning. I grunden är hon ekonom.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11