23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Så ska AI hjälpa kollektivtrafiken

Om all data från kollektivtrafiken kunde samlas in och processas snabbt – då skulle det gå att göra exakta prognoser om hur många som reser och när. Nu har AI-tekniken kommit ikapp och det ska IT-företaget Hogia nu använda sig av.

Camilla Stålstad arbetar som produktägare på Hogia sedan två år. Dessförinnan har hon varit aktiv inom forskning om hur IT-lösningar skulle kunna bidra till att göra transporter mer hållbara.

– Där handlade det om att göra kollektivtrafiken mer attraktiv helt enkelt, säger Camilla Stålstad.

– Så när jag började på Hogia tog jag med mig många av de tankar och idéer som finns i forskningen. Nu är min mission att jobba för att realisera de här idéerna och tankarna.

Eftersom hon nu arbetar mycket med hur AI ska användas för att skapa en effektivare kollektivtrafik är det kanske bäst att först definiera vad AI, artificiell intelligens, egentligen är för något:

– AI är faktiskt ingenting nytt, det handlar om avancerad matematik som används för att beräkna olika saker, säger Camilla Stålstad. Det har funnits väldigt länge, men vad som gör att AI exploderar just nu är att vi får tillgång till mer och mer data samtidigt som vi fått väsentligt mycket större beräkningskapacitet.

Förr fanns inte dagens datamängder och dessutom tog det lång tid att genomföra beräkningar med de datorer som fanns då. Så även om principerna för AI var kände så var möjligheterna att använda den begränsade. I dag är det tvärt om.

– Därför har AI blivit helt oslagbart när vi ska ta hand om de enorma datamängderna som vi nu har tillgång till, säger Camilla Stålstad. Därför har vi börjat jobba intensivt med AI under de senaste året.Vi har arbetat med att hantera och analysera kollektivtrafikdata i över 30 år.

Hogias produkter har länge varit hjärtat i den svenska kollektivtrafiken. Närmare 90 procent av alla kollektivtrafikresor som görs i Sverige hanteras av något av de system som tillverkats av just Hogia. Motsvarande andel för Norden är runt 70 procent.

– Det här innebär att det finns en otroligt stor mängd data som flödar igenom och hanteras av våra system, säger Camilla Stålstad. Därför behöver vi fördjupa våra kunskaper om AI inom företaget.

Med hjälp av AI går det att ta fram nya innovativa produkter och lösningar med hjälp av de data och den kunskap som redan finns. Och det är inget självändamål, just genom att använda data som redan finns går det att i slutändan skapa en ännu mer attraktiv och effektiv kollektivtrafik än den som rullar i dag.

Var det pandemin som fick in er på AI-spåret?

– Egentligen hade vi börjat kika på det här redan innan coronan slog till. När så pandemin drabbade oss alla så fick vi ställa oss ett antal nya frågor: Hur kan vi använda AI för att få resenärerna att känna sig mer trygga och våga resa kollektivt trots pandemin? Då kom vi snabbt in på detta med prognoser för passagerarbeläggning på fordonen. Det är vårt projekt just nu.

Att veta hur många som finns på bussen möjliggörs av att allt fler av fordonen i kollektivtrafiken är utrustade med teknik som håller koll på hur många passagerare som finns ombord – teknik som noterar antalet påstigande och avstigande efter hållplats och som därmed kan ange antalet resenärer som finns på bussen på varje given sträcka.

All information från bussarna skickas i realtid tillbaka in till produkten PubTrans, som är det centrala systemet, hjärtat i kollektivtrafiksystemet. Camilla Stålstad är ansvarig för PubTrans och hela projektet om hur AI ska kunna lyfta informationshanteringen till en helt ny nivå.

– Den här typen av data har funnits i våra system väldigt länge. Nu använder vi oss av en AI-teknik för att göra en prognos över hur många passagerare som kommer att finnas ombord på fordonet längre fram i tiden. Både längre fram på en tur som pågår just nu och på turer i morgon eller om en vecka. Systemet lär sig att ställa prognoser på egen hand skulle man kunna säga.

Hur långt har ni kommit med projektet?

– Det är fortfarande ganska nytt men vi ser att vi får resultat ganska snabbt. Vi har redan fått fram preliminära resultat som ser lovande ut och vi hoppas få tekniken i produktion under våren när vi sett att det fungerar i verkligheten på det sätt vi vill att det ska göra. Men ännu så länge testar vi bara internt.

Den nytta som Hogia hoppas kunna leverera är att få fram information som gör att resenärerna ska kunna vara trygga i sin resa med kollektivtrafiken under den pågående pandemin. Tekniken ska göra det möjligt att hitta en avgång där beläggningen förväntas vara låg, samtidigt kan detta göra att resandet sprids ut mer över tid vilket också det är önskvärt.

Hogias AI-teknik kan också vara till nytta för trafikledare och trafikplanerare. Tillsammans med de befintliga systemen för trafikledning så kan trafikledarna med god framförhållning sätta in en extrabuss om det finns risk för trängsel. Eller tvärt om – ta bort bussar om det visar sig att mycket få kommer att åka en viss tur.

– Vår nya teknik handlar mycket om att skapa trygghet och bidra till minskad trängsel i kollektivtrafiken, säger Camilla Stålstad. Viktigt att notera är att den här tekniken också kommer att skapa stor nytta även efter pandemin, då för att komma tillrätta med den ojämna belastning som vi ser hela tiden inom kollektivtrafiken. Prognoser ger mer än ren statistik för trafikplanerarna.

Fotnot. Eftersom Hogia har verksamhet i hela Norden var det vid intervjutillfället inte klart var testen av det nya systemet ska genomföras.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08