Återvinning är väl etablerat på den svenska marknaden, i varje fall inom vissa områden. Uppsamlingsplatser för papper, pet-flaskor och glas är flitigt frekventerade av de svenska hushållen.
Långt framme ligger också återvinning av däck där det svenska producentansvaret som tillkom 1994 är äldst i världen. Enligt Svensk Däckåtervinning samlas årligen in drygt 90 000 ton uttjänta däck i Sverige. Större delen bränns, varav en stor del i kraftvärmeverk, eller exporteras till andra världsdelar.
Det finns länder som hunnit längre än Sverige, men i en global jämförelse står sig Sverige väl i konkurrensen. Enligt Svensk Däckåtervinning är det enbart 15 länder i EU samt ett fåtal länder i andra delar av världen som använder producentansvar för däck.
Där finns också en förklaring till att Sverige ligger långt fram i utvecklingen av teknik för däckåtervinning. Det gäller inte minst Scandinavian Enviro Systems som erbjuder patenterad teknik för återvinning av i princip samtliga beståndsdelar i uttjänta däck: kimrök, olja, stål, pyrolysolja (bioolja) och gas.
När den franska däckjätten Michelin nu bestämt sig för att etablera sin första egna återvinningsanläggning blev därför Enviro en lämplig samarbetspartner.
Parterna bildar ett samriskbolag vars uppgift blir att etablera en gemensamt ägd återvinningsanläggning i Chile baserad på Enviros patenterade teknologi. Ambitionen är att anläggningen årligen ska kunna återvinna cirka 30 000 ton däck från anläggningsmaskiner. Investeringen anges till motsvarande drygt 250 miljoner kronor med byggstart i år och tänkt produktionsstart under 2023.
Rent logistiskt kommer däcken att hämtas direkt från kundens lokaler och transporteras till anläggningen där de klipps ner i mindre bitar och återvinns. Enviros teknik möjliggör återvinning av i princip allt i däcken. Enligt planen kommer 90 procent av det återvunna materialet att användas i en mängd olika gummibaserade produkter som däck, transportband och vibrationsdämpande produkter. Resterande tio procent ska användas direkt i anläggningen för generering av värme och kraft för eget bruk.
– Tack vare denna joint venture med Enviro kan vi presentera Michelin-koncernens första återvinningsanläggning. Anläggningen utgör en milstolpe där vi erbjuder en innovativ återvinningsfunktion vid utveckling av nya affärer. Vi för just nu en dialog med chilenska gruvbolag om långvariga kontrakt. Genom att skala upp Enviros teknik, erbjuder vi dem en lösning som stödjer deras miljömål och möjliggör utvecklingen av en cirkulär ekonomi, säger Sander Vermeulen, Vice President, Marketing & Business Development, Strategy and New Business for the High-Tech Materials business line.
Sedan avsiktsförklaringen om ett strategiskt partnerskap kommunicerades i april förra året har Enviro mött ett kraftigt ökat intresse för samarbete från bland annat däcktillverkare, gummi- och kimröksproducenter samt aktörer inom oljebranschen. När partnerskapet nu är på plats har förutsättningarna för en offensiv expansionsfas förbättrats ytterligare.
– Genom partnerskapet med Michelin kommer vi att få till stånd vår första fullskaliga återvinningsanläggning vilket är avgörande för att kunna skala upp och kommersialisera vår teknologi. Partnerskapet ihop med en ledande däcktillverkare ger oss också oöverträffade möjligheter att förbättra både vår återvunna kimrök och pyrolysolja vilket ytterligare stärker vår position på marknaden, säger Enviros styrelseordförande Alf Blomqvist.