23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Del 4 - Kompetensbristen - Arbetsgivarens syn

Många företag är oroliga för att inte få tag i rätt kompetens inom till exempel automation. Vi har talat med några olika aktörer kring utmaningarna och hur skolor, arbetsgivare och studenter kan mötas. Detta är sista delen som handlar om arbetsgivarens roll. I tidigare delar har vi fokuserat på högskolan, yrkeshögskolan och studenten.

Del 1 handlar om högskolan

Del 2 har fokus yrkeshögskolan 

Del 3 ger oss studentens syn

Detta är del 4 som fokuserar på arbetsgivaren

Hur ser arbetsgivarna på vilken kunskap som framtidens medarbetare bör ha? Vi har pratat med en person som har en del av bilden.

Jag tycker att det här med kompetensförsörjning bör ses som en affärskritisk fråga.

Orden kommer från Karin Levander som är ansvarig för employer brand för Stora Enso Sverige. Det innebär att hon ska se till att Stora Enso attraherar och rekryterar rätt medarbetare samt säkerställer att man behåller och utvecklar befintliga medarbetare. Inför intervjun har hon även diskuterat med flera av bolagets bruk i Sverige.

Första steget för att locka rätt personer handlar inte om att utforma en bra jobbannons utan något annat.

För att bygga ett starkt employer brand måste man alltid börja med sina befintliga medarbetare och säkerställa att de trivs hos oss och att de är med på Stora Ensos vision. Det spelar ingen roll om vi säger att vi är en bra arbetsgivare utåt om det inte ligger någon sanning i det.

Hon menar att det är viktigt att arbetsgivaren ger de anställda möjlighet att pröva på olika saker.

Vi vill att Stora Enso ska vara som en klätterställning med utvecklingsmöjligheter där man hela tiden kan känna att man kan utvecklas.

Hon ser alla medarbetare som ambassadörer för företaget även om vissa har en speciell roll till exempel i möten med studenter för att attrahera ny kompetens.

Jag brinner för det här med ambassadörskap, säger Karin.

Nästa steg är förmedla en bra bild utåt. Hon berättar att hon ofta besöker utbildningar och att kunskapen om bolaget kan vara låg hos studenter till att börja med.

Vissa studenter känner bara igen vår logga och en del tror att vi bara hugger ned träd.

Många blir intresserade när de får veta mer om alla yrkesroller som finns i bolaget och att Stora Ensos vision är att ersätta fossilbaserat material med förnybar råvara från skogen, träfiber.

Just för att verksamheten är så bredd menar Karin att det är svårt lyfta upp vilka kompetenser som bör finnas hos framtidens arbetskraft men det finns vissa generella delar som är viktiga.

För oss är det väldigt viktigt att hitta medarbetare som delar våra värderingar. Det spelar ingen roll vilket CV man har om man inte matchar oss på de frågorna. Kompetens kan man alltid bygga på, men sina värderingar bär man med sig i hjärtat, förklarar Karin.

I värderingar lägger hon bland annat in hur medarbetarna behandlar varandra, hur man förhåller sig till klimatutmaningarna och bolagets säkerhetskultur.

För att få den arbetskraft man vill ha är det viktigt att vara aktiv som arbetsgivare.

— Det handlar mycket om att ha ett samarbete med utbildningsväsendet där vi är tydliga med vilka kompetenser vi söker.

Förutom att föra en dialog med till exempel högskolor och yrkeshögskolor handlar det även om att vara beredd ta emot studenter för praktik eller examensarbeten.

Det finns några ämnesområden som Karins kollegor ute på bruken lyfter fram som viktiga för framtiden. Det handlar om digitalisering med robotteknik, AI och programmering och det krävs inte bara personer med den rent tekniska bakgrunden.

Vi behöver också personer som kan komma in och leda samt genomföra digitaliseringen. Vi behöver modiga ledare som kan utmana oss i det här.

Samtidigt har bolaget en maskinpark som i vissa delar är lite äldre och där är det en annan yrkesgrupp som är viktig men inte alltid så lätta att få tag i. Det handlar om underhållspersonal, en yrkesroll som ofta kräver erfarenhet och vissa specifika krav.

Andra utmaningar är att få personal till anläggningar som inte alltid ligger så centralt. Här framhåller Karin att många yrkesroller kan jobba på distans.

Karin ser också att kraven på framtidens medarbetare förändras.

Vi tänker att i framtiden kommer vi att behöva höja grundnivån på de vi anställer så att även operatören går mot en ingenjörsroll, säger hon.

Något hon också framhåller för att bolaget ska fortsätta vara innovativa är mångfald. Med det menar hon allt från utbildningsbakgrund och tidigare erfarenhet till kön eller etnicitet. Att rekrytera in mångfald är oftast inte det svåra.

Det centrala är att skapa en inkluderande arbetsmiljö så medarbetarna trivs och kan utvecklas till sin fulla potential.

Hon vill också gärna lyfta att Stora Enso behöver många olika yrkeskategorier.

Jag brukar lite skämtsamt säga till studenter jag möter att så länge de inte ska bli tandläkare eller veterinär så kan man jobba hos oss. Vi är otroligt breda. Det viktiga är att man har värderingarna och det genuina intresset att vilja lära sig, för då kommer man långt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094