– Efterfrågan på anläggningsmaskinssidan drivs av hög bygg- och anläggningsaktivitet på de flesta marknader. Det syns i såväl leveranserna av nya maskiner, som i fjärde kvartalet steg med 21 procent, och i orderingången, som steg med 31 procent, säger Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt.
Han lyfter också fram att den justerade rörelsemarginalen förbättrades till 11,2 procent (9,8) under det avslutande kvartalet, något som bland annat uppnåddes med hjälp av sänkta kostnader och effektiviseringar.
Avslutningen på året blev välkommen efter vårens kraftigt minskade efterfrågan på grund av covid-19-pandemin.
– Den globala pandemin under 2020 innebar utmaningar som saknar motstycke i modern tid. Tillsammans med partners och leverantörer kunde vi ge våra kunder support genom krisens alla faser. Nu är nivån på byggandet tillbaka på ungefär samma nivå som före pandemin. Det har återskapat våra kunders tro på framtiden, något som synliggörs i vår starka orderingång, säger Melker Jernberg, vd och koncernchef i Volvo Construction Equipment.
Orderingången steg med 31 procent under fjärde kvartalet, något som tillskrivs ökad bygg- och anläggningsaktivitet på de flesta marknader samt en viss påfyllning av lagren bland återförsäljarna efter betydande lageravveckling tidigare under pandemin.
Sammantaget innebar 2020 att såväl omsättning som resultat nådde höga nivåer, även om de var en bit ifrån siffrorna från 2019. För helåret redovisas en nettoförsäljning som minskat med åtta procent till 81 453 miljoner kronor. Det justerade rörelseresultatet hamnade med 10 071 miljarder kronor cirka 15 procent lägre än 2019.
Trots att Volvoledningen nu räknar med att den för företaget så väsentliga kinesiska marknaden kommer att minska med 5-15 procent under innevarande år är förhoppningen att uppgångar på övriga marknader ska vara starka motvikter till utvecklingen i Kina.
Ett sätt att påminna den asiatiska marknaden om Volvos närvaro gjordes genom deltagande på Bauma China i Shanghai i slutet av året som faktiskt genomfördes trots pandemin. Bland annat lanserades två modellprogram för grävmaskiner som företaget tror mycket på.
Under det fjärde kvartalet inleddes även leveranserna till kunder i Frankrike, Storbritannien, Nederländerna och Norge av den serie elektriska kompaktgrävare och kompakthjullastare som premiärvisades för en större publik på Bauma 2019.
Dessutom tecknades ett samarbetsavtal med finska Norrhydro för utveckling av ett digitalt hydrauliskt ställdon. Förhoppningen är att samarbetet ska resultera i kraftigt sänkt bränsleförbrukning i företagets maskiner.
Martin Lundstedt menar att företaget lyckats hantera de dramatiska svängningar i efterfrågan som orsakats av pandemin och samtidigt kunnat ta avgörande kliv framåt mot såväl morgondagens fossilfria transportsystem som förbättrad volym- och kostnadsflexibilitet.
Nu väntar 2021 – ett år fyllt med nya möjligheter. Inte ens misstanken om en minskad efterfrågan i Kina ter sig skrämmande.