Gå inte över ån efter vatten heter det, men när gjutning av betong ska lyfta ett snäpp kan det till och med vara väl värt att leta sig över Öresund. Det menar i varje fall den svenska betongtillverkaren Thomas Concrete Group och det danska startupbolaget Sensohive som byggt upp gedigen kunskap kring trådlös sensorteknologi.
De båda skandinaviska företagen är övertygade om att de med hjälp av ett långsiktigt samarbete kan förbättra dagens monitoreringslösningar avsevärt för att optimera processen vid gjutning av betong. En av hörnstenarna i satsningen är den trådlösa sensor som Sensohive utvecklat för användning i betongens härdningsprocess.
Med hjälp av sensorn får användaren total kontroll över temperaturen i den nygjutna konstruktionen. Vid behov kan lämpliga åtgärder sättas in för att kyla eller värma betongen. Därmed kan produktionstiden kortas och energi sparas samtidigt som det minskar risken för mikrosprickor som kan resultera i betydligt värre skador exempelvis orsakade av vatten och kyla.
Målet med samarbetet är att gemensamt driva en utveckling som leder till såväl förbättringar inom teknik och kvalitet som stärkta affärer.
– Med vår svenska granne hittade vi en bra partner att arbeta tillsammans med i uppdraget att skapa värde med hjälp av data i byggbranschen. Thomas Concrete Group har omfattande kunskap och insikter i betongbranschen och är en mycket bra samarbetspartner för oss att ta Maturix, vår monitoreringslösning i realtid, till nästa nivå, säger Casper Harlev, vd och en av grundarna till Sensohive.
För Sensohive är det inte första gången den här typen av samarbeten kommer till stånd. Redan 2019 inleddes ett samarbete med kanadensiska Kryton International som också gick in som delägare i bolaget.
Härom veckan tecknades ytterligare ett avtal med franska Chryso – och nu är turen kommen till Thomas Concrete Group.
– Betong har varit i vårt fokus i nästan 70 år. Vi har samlat mycket kunskap och erfarenhet av fabriksbetong. Våra kunder förväntar sig nya produkter och lösningar som underlättar deras vardag på byggarbetsplatsen. I samarbetet med Sensohive hoppas vi bättre kunna uppfylla dessa förväntningar samt göra byggbranschen mer effektiv och hållbar, säger Lennart Björnström, chef för affärsutveckling på Thomas Concrete Group.