3 februari tog Biltrafikens Arbetsgivareförbund emot ett varsel från Svenska Transportarbetareförbundet. Varslet rör samtliga medlemmar som omfattas av Taxiavtalet – förare.
– Det är olyckligt att Svenska Transportarbetareförbundet går ut med ett varsel under rådande pandemi som drabbat taxibranschen mycket hårt. Svenska Transportarbetareförbundet begär löneökningar utöver vad övriga branscher fått.Taxibranschen går på knäna till följd av pandemin. Vi hade hellre sett att vi kunnat fortsätta förhandlingarna och hittat en lösning för branschen, säger Annika Nordin, förhandlingschef Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Varslet omfattar Svenska Transportarbetareförbundets medlemmar och innebär blockad mot nyanställning, inhyrning, övertids - och mertidsarbete. Åtgärderna riktas mot samtliga medlemmar i Biltrafikens Arbetsgivarförbund med start måndagen 15 februari 2021 klockan 06.00.
Enligt fackförbundet Svenska Transportarbetarna, eller Transport som de flesta säger, fanns inget annat alternativ för dem än att säga upp avtalet med Biltrafiken Arbetsgivarförbund, BA.
En en kommuniké skriver Transport att BA inte vill ge taxiförarna löneökningar som ens ligger i linje med det som kallas för ”knät”, alltså den låglönesatsning som LO-samordningen kommit överens om: En lön på 26 100 kronor i månaden.
– Vi menar dock att våra förare är värda mer än så och det är det som vi nu varslar om, säger Tommy Wreeth, ordförande på Transport.
Efter flera överläggningar under hösten och vintern har Transport valt att säga upp avtalet med BA uppger Tommy Wreeth:
– Under avtalsrörelsen har det blivit tydligt att BA inte vill ge taxiförarna löneökningar som ens ligger i linje med det som vi kallar för ”knät”, det vill säga den låglönesatsning som LO-samordningen kommit överens om, och som ligger på 26 100 kronor i månaden. Vi menar dock att våra förare är värda mer än så och det är det som vi nu varslar om, säger Tommy Wreeth.
Enligt BA uträkningar ligger medellönen i branschen på 25 296 kronor i månaden. Enligt Transports beräkningar, som bygger på statistiken om permitteringarna till Tillväxtverket, är medellönen långt högre, nämligen 26 579 kronor i månaden. Det handlar om en skillnad på 1 283 kronor, allt enligt Transport.
Transports krav är därför att lönen ökar med 786,74 kronor i ett första utlägg och 626,13 kronor i andra utlägg år 2022.
RT-Forum kommer att återkomma till konflikthotet under dagarna som kommer.