I höstas fick den växande Lifcogruppen – med Carl Bennet som huvudägare – ett kvitto på att det kan finnas fördelar med koncernbolag runt om i världen. Ett av företagen i koncernen är nämligen Doherty, ett nyazeeländskt företag som tillverkar och säljer utrustning för konstruktion, markarbeten och gruvutrustning.
I oktober kom Doherty med en förfrågan från det statsägda järnvägsföretaget Kiwi Rail om utrustning som kunde användas vid renoveringen av linjen Johnsonville - Wellington. En del i sträckningen är Nya Zeelands längsta järnvägstunnel för gods- och persontrafik med en längd kring 8,8 kilometer.
– Det var inte bara att skicka den efterfrågade utrustningen. Den aktuella linjen är smalspårig och går genom gamla smala tunnlar där utrymmet är starkt begränsat och deras utformning av slipers var också annorlunda. Vi fick därför anpassa produkterna till de rådande förhållandena. Något som är lite av vår specialitet. Vi gillar utmaningar så efter lite diskussioner med våra utvecklings- och produktionsansvariga kunde vi presentera ett koncept som passade Kiwi Rail. Efter utvärdering valde Kiwi Rail att i ett första steg beställa två slipersutläggare och en dubbel spårstoppare, säger Jerry Berntsson, säljare på RF.
RF-Systems vd Hans Valdemarsson menar att även de svenska kunderna kan dra nytta av de företag som ingår i koncernen och tillsammans erbjuder mer än 4 000 produkter.
– På samma sätt som vi från Sverige kan erbjuda lösningar till ett nyazeeländskt företag kan våra svenska kunder hitta produkter hos våra sex systerföretag runt om i världen. Vart och ett specialiserat inom någon form av utrustning för entreprenadverksamhet och ofta världsledande inom sitt segment, säger Hans Valdemarsson.