Under den rådande coronapandemin är det endast offentligt upphandlad kollektivtrafik som driver fram en kraftigt ökad nyregistrering av tunga bussar över 10 ton. Det visade sig redan under årets första månad då hela 85 tunga bussar registrerades, bland dem 9 direktimporterade.
Allra bäst start fick Mercedes-Benz med 44 nyregistrerade tunga bussar. Tvåa blev fjolårssegrande Volvo med 23 nya tungviktare följd av Iveco som noterade 9 nya bussar under januari, bland dem 7 Crossway men också två direktimporterade Iveco Arway.
BYD noterade 4 nya tungviktare under januari, som alltid direktimporterade. Därefter följde Scania med 3 direktimporterade tunga bussar och slutligen MAN och Kässbohrer-Setra som fått var sin tungviktare nyregistrerad under januari.
– Bussmarknaden har påverkats negativt av coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden.
De bussar som direktimporterats och nyregistrerats under januari är 4 BYD, 3 Scania och 2 Iveco. Alla andra har sålts via återförsäljare i Sverige.
Nästa redovisning av Tunga Bussligan publiceras här på Rt-forum 1 mars. Missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI 2021
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2020 %*) |
|
Mercedes-Benz |
|
44 |
51,8 |
(10,8) |
Volvo |
|
23 |
27,1 |
(31,4) |
Iveco |
|
9 |
10,6 |
(0,4) |
BYD |
|
4 |
4,7 |
(2,5) |
Scania |
|
3 |
3,5 |
(30,6) |
MAN |
|
1 |
1,1 |
(16,5) |
Kässbohrer-Setra |
1 |
1,1 |
(3,0) |
*) Andel 2020 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2021 visas i tabellen. Även direktimporterade tunga bussar ingår i tabellen.