23948sdkhjf

Eldriven lastbil i arktisk test

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? För att få svar på den frågan har bland annat gruvbolaget Kaunis Iron inlett ett pilottest med fossilfri eldrift på plats i Pajala.

I den profil som presenteras av Kaunis Iron spelar visionen om att utveckla världens mest hållbara järnmalm stor roll. Ambitionen är att uppnå en årsproduktion motsvarande 2,1 miljoner ton färdig produkt. En av de största utmaningarna för att klara målsättningen med avseende på klimatpåverkan är att reducera koldioxidutsläppen från de inledande malmtransporterna mellan anrikningsverket i Kaunisvaara till Pitkärjärvi där det sker en omlastning till tåg som tar malmen vidare till hamnen i Narvik.

Varje dygn trafikeras den drygt 160 kilometer långa sträckan av cirka 88-90 lass malm, fördelade på 25-30 lastbilar som vardera kan lastas med 62 ton järnmalm.

Förhoppningen är att kunna ersätta dagens traditionellt dieseldrivna lastbilar med fordon med mindre påverkan på miljön. Elektricitet är ett intressant alternativ, men temperaturer som kan krypa ner under 40-strecket oroar och därför görs nu ett pilottest som bland annat ska ge svar på om tekniken fungerar i arktiskt klimat.

Medverkande i projektet är Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss som är Nordens största fristående återförsäljare av Volvos lastbilar och bussar. Projektet ingår i den avsiktsförklaring som Kaunis Iron och Vattenfall nyligen tecknade för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift.

Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver en samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon. Sedan är det just en utmaning… som det brukar sägas ”den som går i någon annans fotspår går aldrig först”. Här går vi först, tillsammans. Vi kör våra tunga transporter i perioder i en extrem vinterkyla. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt, säger Kaunis Irons logistikchef Lars Wallgren.

En nyckelfunktion i projektet har den eldrivna Volvo FMX, en prototyptillverkad tung lastbil, som tagits fram av Volvo Lastvagnar och som nu ska lägga grunden till kunskap om hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem, i det här fallet levererat av ABB, fungerar i arktiska förhållanden.

För oss är det mycket positivt att i samarbete med våra kunder kunna utveckla våra produkter. I produktutvecklingsarbetet är kundsamarbeten viktiga delar av vår utvecklingsprocess. Därför ska det bli spännande att följa och utvärdera Kaunis Irons test av vår eldrivna Volvo FMX i arktisk miljö. Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig för elektromobilitet på Volvo Lastvagnar Sverige.

De lastbilar som används vid transporterna levereras av Wist Last och Buss enligt ett flerårigt samarbetsavtal med Kaunis Iron.

Utveckling ligger som en hörnsten i vårt samarbete. Erfarenheterna från detta unika projekt med att jobba mot koldioxidneutralitet genom elektrifiering av lastbilarna, i den allra tuffaste miljön, kommer att ge viktiga lärdomar till gagn för hela fordons- och transportbranschen. Vår styrka som etablerad Volvoåterförsäljare med ansvar för hela norra Sverige är möjligheten att anpassa servicelösning till förutsättningarna. Vi sköter all service och reparation på malmbilarna lokalt i Pajala och Junosuando i tätt samarbete med Kaunis Irons trafikledning, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord på Wist Last & Buss.

Maria Lindberg, chef för elektrifierade tunga transporter på Vattenfall, menar att den fossilfria el och de tjänster företaget levererar för laddinfrastruktur har en självklar roll i utvecklingen av elektrifierade transporter och gläds över samarbetet.

– Här har vi möjlighet att utveckla en del i fossilfri gruvdrift, ett steg i arbetet mot ett fossilfritt samhälle och basindustri, säger hon.

Testet ska också utvisa om laddstrukturen klarar att effektivt ladda lastbilen i den tuffa arktiska miljö och under den tunga arbetsbelastningen som i princip betyder transporter dygnet runt sju dagar i veckan.

– ABB:s tre högeffektsladdare är av beprövad teknik, de ger en snabb laddning och kan användas för både tunga fordon och personbilar. Tillsammans med projektets medlemmar gör vi en viktig insats för att minimera fossila drivmedel och möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp, säger Eva Kvist Östgren, ansvarig för laddinfrastruktur på ABB Electrification Sweden.

Fakta om pilotprojektet

  • Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss
  • Testperiod: Februari 2021
  • Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX
  • Totalvikt: 32 ton
  • Lastvikt: Cirka 15 ton
  • Drivlina: helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar
  • Batteri: Litiumjon med en nominell kapacitet på 264 kWh
  • Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW vardera. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.078