23948sdkhjf

Vädersäkrat elnät värt sitt pris

Nedgrävda ledningar och andra vädersäkrande åtgärder ger resultat. Det menar Jämtkraft som efter den största snösmockan på 15 år konstaterar att strömavbrotten varit både färre och kortare än tidigare.

Snötyngda träd och tjock rimfrost har gett jämtarna ett bedårande vackert vinterlandskap med snötyngda träd och tjock rimfrost i början av året. Vackert att vistas i och se på, men minst sagt tufft för bland annat kommunikationer och eldistribution.

Inte sedan 2006 har det fallit så mycket snö i Jämtland kort tid som det gjorde i mitten av januari. Resultatet blev inställda bussar, försenade tåg och avåkningar på vägarna. I spåren av de stora snömängderna följde också en hel del strömavbrott, men Jämtkraft lyfter fram en påtaglig förbättring jämfört med det häftiga snöfallet för 15 år, nämligen att strömavbrotten varit både färre och kortare.

De allt färre strömavbrotten är av mycket stor betydelse för det norrländska kraftbolaget och dess kunder. Jämtkraft Elnät transporterar el till fler än 63 000 kunder via ett elledningsnät på mer än 870 mil. Enligt företaget är det ett av Sveriges geografiskt mest utbredda nät, samtidigt som avbrotten är få jämfört med övriga svenska elkraftbolag. Det har dock sina orsaker.

De senaste tio åren har vi investerat mer än 300 miljoner kronor i vädersäkrande åtgärder. Det är väl investerade pengar, det ser vi extra tydligt vid de förhållanden som rått under januari, säger Stefan Sedin, avdelningschef på Jämtkraft Elnät.

Enligt Jens Halvarsson, sektionschef på Jämtkraft Elnät hade företaget 15 000 strömlösa kunder under snösmockan 2006.

– Vi höll på i flera veckor och röjde. I dag är vi betydligt bättre rustade med de investeringar vi gjort på vädersäkring av elnätet. Ett arbete som gör skillnad för våra kunder. Det visar sig svart på vitt vid sådana här extrema förhållanden, säger han.

Exempel på åtgärder som ska säkra elnätet från stormar, oväder och andra exceptionella väderförhållanden är att gräva ned ledningar, byta ut och isolera ledningar, röja ledningsgator och att byta eller renovera nätstationer runt om i länet.

– Visst drabbas våra kunder också av strömavbrott, det är näst intill omöjligt att undvika, men jag skulle säga att vi verkligen har gjort och gör allt vi kan för att dessa tillfällen ska bli så få som möjligt. Det är lätt att ta för givet att det alltid ska gå att ladda mobilen i kontakten men det är mycket arbete som ligger bakom att det faktiskt fungerar i de allra flesta fall, för de allra flesta, säger Stefan Sedin.

Arbetet med vädersäkrande åtgärder tar egentligen aldrig slut. Det finns alltid behov av att röja utmed ledningsgator och avisa ledningar. Det gäller även i vinter då arbetet pågått i flera veckor när ytterligare flera decimeter snö föll på träd som redan var kraftigt snötyngda.

– Det jobb som påbörjades efter nyår och pågick inför detta snöoväder var viktigt för att vi inte skulle få flera störningar än de som ändå skedde under dessa snörika dygn, säger Pär-Erik Petrusson, avdelningschef på Jämtkraft Elnät.

Vid besiktning med helikopter av Jämtkrafts luftledningar efter det kraftiga snöfallet har 75 fel upptäckts, saker som behöver åtgärdas men som i de flesta fall inte orsakat strömavbrott.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094