Det blev överraskande Volvo som kammade hem segern i Tunga Bussligan 2020 efter en sagolik spurt under förra årets allra sista månad: 223 nya tungviktare registrerades vilket var överlägset bäst för december och det räckte för att köra förbi länge ledande Scania och ta hem segern i ligan.
OBS! Nu är alla siffrorna här och i tabellen dubbelkollade av Bil Swedeon, det visar sig då att de preliminära siffrorna står sig helt och hållet. Därmed är Tunga Bussligan 2020 definitiv!
Näst bäst under december blev MAN med 96 nyregistrerade tungviktare, trea blev Mercedes-Benz med 79 tunga bussar på minst 10 ton. Först därefter följer Scania med 33 bussar vilket var för få för att kunna behålla ledartröjan året ut, men fabrikatet slutar ändå som överlägsen tvåa.
Kässbohrer-Setra noterade 10 nya tungviktare under december, följd av Temsa med 6 bussar och Güleryuz Panora med 5 bussar. Slutligen noterade Iveco en ny buss medan övriga fabrikat kammade noll under december 2020.
Det tunga bussåret 2020 har inte liknat något annat år på grund av coronapandemin. Turistbussarna rasade men samtidigt ökade den upphandlade trafiken stort och tack vare det slog Tunga Bussligan 2020 fjolårets liga med god marginal: totalt registrerades 1 596 tunga bussar över 10 ton vilket är 37,8 procent fler än de 1 158 tunga bussar som registrerades under 2019 (här är all direktimport medräknad).
Flera har reagerat på siffrorna i Tunga Bussligan eftersom den förutom de vanliga nyregistreringarna även innehåller direktimporterade tunga bussar. Detta har redaktionen valt att göra efter tidigare kritik från många håll, vissa bussfabrikat skulle nämligen inte alls synas om vi använt endast den "vanliga" statistiken med bussar som sålts i landet via återförsäljare. Om direktimporten skulle tas bort är Scania klart bäst, fabrikatet hade inte en enda direktimporterad buss medan konkurrenten Volvo Bussar noterade hela 70 stycken.
– Bussmarknaden har påverkats mycket negativt av Coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt. Eldrivna bussar, exklusive direktimport, ökade med 68 procent och svarade för 9,9 procent av de totala bussregistreringarna, vilket kan jämföras med en andel på 7,4 procent under 2019. Vi förväntar oss en fortsatt uppgång för eldrivna bussar under kommande år, till följd av de upphandlingar som nu sker, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Om Mattias Bergman får rätt om 2021 återstår att se men hur det nya tunga bussåret börjar kommer att redovisas 1 februari då RT-Forum sparkar igång Tunga Bussligan 2021. Missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-DECEMBER 2020 (preliminära siffror)
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2019 %*) |
|
Volvo |
501 |
31,4 |
(18,1) |
|
Scania |
488 |
30,6 |
(13,0) |
|
MAN |
264 |
16,5 |
(19,3) |
|
Mercedes-Benz |
173 |
10,8 |
(18,3) |
|
Kässbohrer-Setra |
48 |
3,0 |
(10,0) |
|
Solaris |
42 |
2,6 |
(0,1) |
|
BYD |
40 |
2,5 |
(6,0) |
|
Temsa |
22 |
1,4 |
(1,9) |
|
Iveco |
7 |
0,4 |
(0,6) |
|
Güleryuz Panora |
6 |
0,4 |
( - ) |
|
Neoplan |
2 |
0,1 |
(0,6) |
|
Higer |
1 |
0,1 |
( - ) |
|
DAF |
1 |
0,1 |
( - ) |
|
Van Hool |
1 |
0,1 |
(0,1) |
*) Andel 2019 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2020 visas i tabellen. I år ingår även direktimporterade tunga busser i tabellen!