23948sdkhjf

”Systemet gör störst nytta i större maskiner”

Volvo CE jobbar på en ny elhydraulisk lösning som ska öka effektiviteten, först och främst i större grävmaskiner. Målet är att ha lösningen på plats redan 2024.

Ett digitalt elektriskt ställdon ska öka effektiviteten och minska både bränslekostnaderna och koldioxidutsläppen i entreprenadmaskiner. Det hävdar i alla fall Volvo Construction Equipment, som är i full färd att ta fram en ny elektrohydraulisk lösning tillsammans med finska Norrhydro.

–  Vår forskning hittills visar att systemet gör störst nytta i större maskiner – när det gäller grävmaskiner på 30 ton eller mer. I framtiden skulle tekniken dock även kunna användas i elmaskiner, där det mycket effektivare hydraulsystemet effektivt skulle kunna förlänga batteriets livslängd och användningstiden, säger Thomas Bitter, teknikchef på Volvo CE, i ett pressmeddelande.

Tekniken har inledningsvis testats på en 30-tons Volvo EC300E grävmaskin.

Nu väntar fältesterna –  tanken är att använda prototyper i verkliga applikationer av utvalda kundpartners och målet är att senast 2024 kunna erbjuda systemet i Volvos grävmaskiner.

–  Att kunna utveckla den här radikala tekniken i partnerskap med en ledande aktör i entreprenadmaskinsbranschen innebär flera fördelar, inklusive att kunna förkorta tiden till marknaden för kommersialiserade produkter, säger Yrjö Trög, vd för Norrhydro, i pressmeddelandet.

Han tillägger att Norrhydro kommer att investera flera miljoner euro i en ny tillverkningsanläggning för att stödja lanseringen.

Det digitala ställdonet har flera kammare, enligt Volvo CE innebär det  att systemeffektiviteten förbättras och att delar av maskinernas hydraulsystem kan tas bort eller göras mindre.

Till exempel behövs ingen huvudmanöverventil och det krävs också färre rör, slangar och mindre pumpkapacitet.

Energibehovet ska också minska, och det ska bli möjligt att minska även på motorkapaciteten.

Det digitala hydrauliska ställdonet har fyra kammare, till skillnad från traditionella kammare som har två.

De fyra kammarna ska dessutom kunna anslutas i upp till 16 olika permutationer, beroende på vilken last som fordras av arbetsuppgiften.

–  Det är lite som en rak växellåda med 16 växlar, säger Peter Stambro, direktör för affärsutveckling på Norrhydro, i pressmeddelandet.

–  Cylindrar med flera kammare har funnits ett tag, men vad som utmärker våra är hur de har kombinerats med avancerade elektroniska styrsystem, vars komplexa algoritmer och beräkningshastighet möjliggör omedelbar respons, men som endast använder en bråkdel av energin för samma manöver eller åtgärd som med ett traditionellt system.

Enligt Volvo CE visar de pågående valideringarna av lösningen både effektivitetsförbättringar och en ökad maskinproduktivitet, företaget noterar också att lägre koldioxidutsläpp innebär en radikal minskning av maskinens koldioxidavtryck.

Volvo CE och Norrhydro har tecknat ett flerårigt avtal som innebär att de ska vidareutveckla tekniken tillsammans och att Volvo CE har exklusiva rättigheter till dess användning i sina produkter under utvecklingsprocessen.

Målet är att bli först på marknaden med den nya lösningen.

– Det här är ett utmärkt exempel på hur partnerskap med utomstående experter kan påskynda vår egen hållbarhetsresa genom teknisk innovation, säger Thomas Bitter.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.113